[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PISMO RUCHU TWÓRCZEGO OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
FINANSUJĄ
SAMORZĄD
WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO
Nr (204) 11
Poznań
listopad 2011
Nr indeksu 327948
ISSN 1231-8876
PATRONUJĄ
Zakład Aktywności Zawodowej w Pile.
NIEPEŁNOSPRAWNI PRACUJĄ
Ekonomia społeczna a osoby niepełnosprawne str. 2-13
Zakład Aktywności Zawodowej w Słupcy.
W NUMERZE:
Sport, który łączy
wszystkich
str. 18
Zespół Turnera
to nie wyrok
str. 24
Święto Seniorów
w Śremie
str. 28
Zanim odejdę…
str. 35
2
STRONA
LISTOPAD 2011
EKONOMIA SPOŁECZNA
Dlaczego
ekonomia
społeczna?
Od redakcji
E
konomia społeczna to system
Rozwiązania dla Wielkopolski
działania, który polega na
osiąganiu celów społecznych me-
todami gospodarczymi. Ekonomia
społeczna przywraca osobom nie-
pełnosprawnym (i innym osobom
w trudnej sytuacji życiowej i zawo-
dowej) samodzielność i poczucie
uczestnictwa w społeczeństwie.
Bez ekonomii społecznej nie
zbuduje się ani nowoczesnego
społeczeństwa obywatelskiego,
ani nowoczesnej gospodarki. Jest
niezbędna zarówno Polsce jak i
Wielkopolsce. Ekonomia społecz-
na potrzebuje przychylności nas
wszystkich. Ekonomię społeczną
tworzą podmioty, które cele spo-
łeczne stawiają wyżej niż gospo-
darcze.
Dlatego „Filantrop Naszych Cza-
sów” z otwartością przyjął inicjaty-
wę Centrum Ekonomii Społecznej
Osób Niepełnosprawnych i Funda-
cji im. Królowej Polski św. Jadwigi,
aby przygotować numer tema-
tyczny, poświęcony rozwojowi tej
dziedziny w Wielkopolsce. Zostały
w nim zaprezentowane podstawo-
we informacje na temat ekonomii
społecznej, najważniejsze nurty
i kierunki działań, funkcjonujące
w naszym województwie ośrod-
ki wsparcia ekonomii społecznej,
akcja promocyjna „Zakup prospo-
łeczny” i podmioty, które do tej
akcji przystąpiły i otrzymały już
pierwsze certyfi katy.
Materiały zaprezentowane w
tym numerze na zaproszenie Fun-
dacji im. Królowej Polski św. Jadwigi
i Redakcji „Filantropa” na stronach
od 2 do 13 przygotowało wiele
osób i instytucji, wśród nich Regio-
nalny Ośrodek Polityki Społecznej
w Poznaniu, Fundacja Pomocy
Wzajemnej „Barka”, Stowarzysze-
nie na rzecz Rozwoju Spółdzielni
Socjalnych, Stowarzyszenie Cen-
trum Promocji i Rozwoju Inicjatyw
Obywatelskich PISOP oraz liczne
podmioty ekonomii społecznej.
Zapraszamy do lektury.
„Jednym z najważniejszych czynników wpły-
wających na rozwój Wielkopolski jest wdraża-
nie innowacyjnych rozwiązań aktywizujących
różne środowiska, pomagających harmonijnie
łączyć aspekty życia gospodarczego, społeczne-
go i kulturalnego. Zależy nam, by podejmowane
na szeroką skalę działania lokalne i ponadre-
gionalne przyczyniły się do wzrostu wartości
kapitału ludzkiego Wielkopolski, stanowiąc
ważny punkt identyfi kacji regionalnej i aktyw-
nej integracji wokół wartości, jakie reprezentuje
ekonomia solidarności”.
MAREK WOŹNIAK
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO
Z LISTU INAUGURUJĄCEGO
AKADEMIĘ SOLIDARNOŚCI W WIELKOPOLSCE
3 CZERWCA 2011 ROKU
Praca nad założeniem spółdzielni socjalnej osób niepełnosprawnych
to długotrwały proces przygotowań.
KAPITAŁ LUDZKI
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
SAMORZĄD
WOJEWÓDZTWA
WIELKOPOLSKIEGO
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI
FUNDUSZ SPOŁECZNY
Projekt objęty honorowym patronatem Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Projekt współfi nansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
LISTOPAD 2011
STRONA
3
A OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE
Wybrane podmioty
ekonomii społecznej
nej jest bardzo szero-
kie i dotyka wielu sfer życia
społecznego. Jednak, chcąc
znaleźć wspólny mianownik,
można powiedzieć, że klu-
czową zasadą w tej idei jest
prymat działania na rzecz
ludzi (członków, podopiecz-
nych) nad maksymalizacją
zysku. Oznacza to, że dla jed-
nostek ekonomii społecznej
istotne znaczenie – obok celu
gospodarczego – ma misja
społeczna.
Pomocna w staraniach o pra-
cę dla osób niepełnosprawnych
jest ekonomia społeczna. Me-
chanizmy ekonomii społecznej
to szansa na samodzielność i
aktywne życie dla osób niepeł-
nosprawnych. Sprawdzone już
w wielu krajach Unii Europej-
skiej, a mniej znane w Polsce,
gdzie łatwiej dać rentę czy za-
siłek niż pomoc w stworzeniu
miejsca pracy. Osoby niepełno-
sprawne nie muszą żyć z rent i
zasiłków, siedzieć samotnie w
domach czy też nudzić się pod
okiem opiekunów. Szanse na
bardziej aktywne życie dają im
warsztaty terapii zajęciowej, a
zakłady aktywności zawodo-
wej czy spółdzielnie socjalne
pozwalają osobom niepełno-
sprawnym zarabiać na swe
utrzymanie i zdobyć nowych
znajomych, kolegów z pracy,
przyjaciół.
Podmioty ekonomii spo-
łecznej, zaspokajając potrze-
by swoich członków lub pod-
opiecznych, często wykonują
zadania, z których ani państwo,
ani inne podmioty gospodarcze
nie wywiązują się w sposób
wystarczająco skuteczny.
W Polsce mamy wiele rodza-
jów podmiotów, które możemy
nazwać podmiotami ekono-
mii społecznej. Swoje miejsce
mogą w nich znaleźć osoby
niepełnosprawne. Działalność
każdego z nich regulowana
jest innymi przepisami prawa.
Przedstawiamy najważniejsze
z nich, wraz z przykładami
– takimi, które współtworzą
osoby niepełnosprawne:
Spółdzielnie socjalne

tworzą je w większości osoby
zagrożone marginalizacją ze
względu na bezrobocie, nie-
pełnosprawność czy chorobę
psychiczną, które mają trud-
ności w znalezieniu pracy. Pra-
ca w spółdzielniach socjalnych
daje im szansę na aktywizację
społeczną i zawodową, inte-
grację, podniesienie swoich
kwalifi kacji. W odróżnieniu od
innych podmiotów ekonomii
społecznej spółdzielnia socjal-
na wymaga dużej samodziel-
ności i odpowiedzialności jej
członków. Obowiązuje taki
sposób podejmowania decyzji,
że każdy członek, niezależnie
od wielkości udziału w spół-
dzielni, dysponuje w tym pro-
cesie jednym głosem. To spra-
wia, że członkowie spółdzielni
są w pełni odpowiedzialni za
sprawy przedsiębiorstwa, uczą
się samodzielności i długo-
falowego planowania. Sami
dbają o finanse, zarządzają
własną działalnością, wyzna-
czają kierunki rozwoju. Od-
zwierciedla się to w formie
prawnej spółdzielni socjalnej.
W odróżnieniu od ZAZ-ów i
CIS-ów (opisanych dalej), ma
ona osobowość prawną i nie
posiada „zewnętrznego” orga-
nizatora w postaci jednostek
samorządu terytorialnego czy
organizacji pozarządowych.
Chociaż podmioty takie mogą
spółdzielnię założyć lub do niej
przystąpić. Dobrym przykła-
dem spółdzielni socjalnej jest
spółdzielnia Tajemniczy Ogród
– zaprezentowana w tym nu-
merze „Filantropa”.
Organizacje pozarządowe
(stowarzyszenia i fundacje)
prowadzące działalność eko-
nomiczną (w postaci działal-
ności gospodarczej czy wy-
odrębnionego podmiotu, np.
spółki z o.o. lub akcyjnej; nie-
którzy zaliczają do tego grona
również organizacje pozarzą-
dowe prowadzące w sposób
stały i regularny odpłatną dzia-
łalność statutową), działające
na podstawie ustawy o stowa-
rzyszeniach, ustawy o działal-
ności pożytku publicznego i o
wolontariacie oraz ustawy o
fundacjach.
Centra integracji społecz-
nej
(CIS), działające na pod-
stawie ustawy o zatrudnieniu
socjalnym, to jednostka or-
ganizacyjna utworzona przez
jednostkę samorządu teryto-
rialnego lub organizację po-
zarządową, realizująca reinte-
grację zawodową i społeczną
poprzez prowadzenie dla osób
zagrożonych wykluczeniem
społecznym (np. długotrwa-
le bezrobotnych) programów
edukacyjnych, obejmujących
m.in. nabywanie umiejętności
zawodowych, przekwalifi ko-
wanie lub podwyższanie kwa-
lifi kacji zawodowych oraz na-
bywanie innych umiejętności
niezbędnych do codziennego
życia. Dobrym przykładem CIS
jest Centrum Integracji Spo-
łecznej, które powstało przy
Stowarzyszeniu ETAP w Po-
znaniu w 2008 roku. Początko-
wo było odpowiedzią na pro-
blemy dłużników Poznańskiej
Spółdzielni Mieszkaniowej w
Poznaniu. Centrum zajmuje się
aktywizacją społeczno-zawo-
dową osób bezrobotnych lub
zagrożonych wykluczeniem
społecznym (w tym osób nie-
pełnosprawnych). Celem Cen-
trum jest przygotowanie osoby
bezrobotnej do pracy w formie
zatrudnienia bądź członkostwa
w spółdzielni socjalnej. Przy-
stępując do programu uczest-
nik trafi a na kurs intensywne-
go szkolenia z zakresu obsługi
komputera, gdzie przez dwa
miesiące zdobywa wiedzę do-
tyczącą m.in. podstawowych
programów biurowych, gra-
fi cznych oraz obsługi Internetu.
Następnie przechodzi na jeden
z czterech warsztatów aktywi-
zacji zawodowej [porządkowy,
ogrodniczy, opieki, budowla-
ny], gdzie zdobywa umiejętno-
ści niezbędne na rynku pracy.
Obecnie CIS aktywizuje spo-
łecznie i zawodowo ponad 60
osób bezrobotnych. Centrum
zbudowane jest w partnerstwie
lokalnym, czynnie działa na
rzecz społeczności Piątkowa
poprzez usługi, jakie oferują
poszczególne warsztaty.
Zakłady aktywności zawo-
dowej
(ZAZ), tworzy się w celu
zatrudniania osób niepełno-
sprawnych z orzeczeniem o
znacznym stopniu niepełno-
sprawności i określonych w
ustawie grup osób z orzecze-
niem o umiarkowanym stop-
niu niepełnosprawności, a tak-
że przygotowania ich do życia
w otwartym środowisku. ZAZ
może prowadzić działalność
gospodarczą. Zaz-y działają
na podstawie ustawy o rehabi-
litacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepeł-
nosprawnych. W Wielkopolsce
działa jedna z najsilniejszych
w Polsce sieć ZAZ, tworzo-
na przez 9 takich podmiotów.
Wszystkie one przystąpiły do
akcji „Zakup Prospołeczny” i
są prezentowane na kolejnych
stronach tego numeru „Filan-
tropa”.
GW
KAPITAŁ LUDZKI
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
SAMORZĄD
WOJEWÓDZTWA
WIELKOPOLSKIEGO
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI
FUNDUSZ SPOŁECZNY
Projekt objęty honorowym patronatem Marszałka Województwa Wielkopolskiego.
Projekt współfi nansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
P
ojęcie ekonomii społecz-
4
STRONA
LISTOPAD 2011
DZIAŁANIA SAMORZĄDU NA RZECZ ROZWOJU
Idea ekonomii społecznej
politykę otwartości, samo-
rząd naszego województwa
korzysta ze wszystkich szans
i zasobów, wśród których nie-
zmiernie ważną rolę odrywają
partnerstwa pomiędzy różnymi
podmiotami życia społecznego
i gospodarczego.
Droga partnerstw przyjęta
została także w realizacji zadań
z obszaru polityki społecznej
powierzonych Regionalnemu
Ośrodkowi Polityki Społecznej
w Poznaniu. Zadania te mają na
celu polepszenie warunków ży-
cia mieszkańców Wielkopolski,
zachowanie postawy otwartości
i umożliwiający mieszkańcom
naszego województwa „harmo-
nijny rozwój, udział w kulturze
i życiu społecznym oraz szansę
prowadzenia aktywnego i nieza-
leżnego życia”.
Wśród zadań tych szczególne
miejsce zajmuje ekonomia spo-
łeczna, odgrywająca ważną rolę
w budowaniu strategii rozwoju
kapitału społecznego w sposób
odpowiedzialny i przyszłościowy,
włączający do głównego nurtu
społecznego grupy wykluczone i
zagrożone wykluczeniem.
RÓŻNE WYMIARY
EKONOMII
Ekonomię określa się jako
naukę o gospodarowaniu, ba-
dającą w jaki sposób wykorzy-
stujemy różne zasoby, środki
i narzędzia, będące w naszej
dyspozycji w celu zaspokojenia
różnorodnych potrzeb.
To jednak nie wyczerpuje po-
jęcia ekonomii, która obejmuje
wiele wymiarów ludzkiego ży-
cia, łącząc umiejętność zarzą-
dzania z podejmowaniem wy-
borów, zapewniających trwałość
i skuteczność podejmowanych
działań.
Dlatego mówi się też o ekono-
mii w aspekcie myśli i wartości
(ekonomia myślenia np. to kie-
rowanie się zasadą: najlepsze
jest najprostsze rozwiązanie; a
ekonomia wartości ukazuje spo-
sób postępowania człowieka,
a także działania łaski [tu: eko-
nomia zbawienia] prowadzącej
człowieka do szczęścia) oraz
w aspekcie rozwoju kapitału
społecznego, czyli o ekonomii
społecznej, zwanej także gospo-
darką społeczną, przedsiębior-
czością społeczną i ekonomią
solidarną.
W tym znaczeniu ekonomia
społeczna to:
1) sposób funkcjonowania
przedsiębiorstw społecznych w
społeczności lokalnej i ich wza-
jemnych powiązań między sobą
i z innymi środowiskami,
2) systemy współpracy eko-
nomiczno-społecznej (np. na
poziomie lokalnym), które w
równym stopniu kładą nacisk
na czynniki społeczne i korzyści
ekonomiczne;
3) tworzenie klimatu i narzędzi
sprzyjających przedsiębiorczo-
ści i aktywności obywatelskiej,
pozwalającej na: zapewnienie
alternatywnych form zatrudnie-
nia, tworzenie klimatu wzajem-
nej pomocy i solidarności mię-
dzyludzkiej, tworzenie miejsc
samorealizacji i aktywności dla
osób zagrożonych wyklucze-
niem i marginalizacją.
Wyżej wymienione spostrze-
żenia wskazują, że każda przed-
siębiorczość jest ‘motorem roz-
woju’, także przedsiębiorczość
społeczna, która podkreśla
wspólny cel wielu partnerów,
w tym m.in. władz samorządo-
wych, przedsiębiorców prywat-
nych, organizacji obywatelskich,
jakim jest spójność społeczna
oraz podniesienie jakości życia
mieszkańców danej wspólnoty
lokalnej czy regionalnej.
Działania ROPS w tym za-
kresie podejmowane są na dro-
dze realizacji wielu projektów
i inicjatyw, do których zaliczyć
możemy m.in.: prace Akademii
Solidarności w Wielkopolsce,
partnerski udział w projekcie
Centrum Ekonomii Społecznej
Osób Niepełnosprawnych, re-
alizację partnerskiego projektu
innowacyjnego „Wielkopolskie
Centrum Ekonomii Solidarności”
oraz budowę wieloletniego pla-
nu działań na rzecz wspierania i
upowszechniania ekonomii spo-
łecznej w naszym regionie.
Aktywizując i włączając do
gospodarki rynkowej osoby za-
grożone wykluczeniem i mar-
ginalizacją, ekonomia społecz-
na nie ogranicza się tylko do
prostego dostarczania usług i
produktów specyfi cznej grupie
benefi cjentów.
Taka wizja skutkowałaby
postrzeganiem benefi cjentów
ekonomii solidarności jako
biernych odbiorców danych
dóbr, co sprzeciwiałoby się
budowaniu postaw proaktyw-
nych i długofalowych.
Dlatego, jako owoc posta-
nowień porozumienia zawar-
tego w Poznaniu w paździer-
niku 2010 roku, mającego na
celu budowanie środowiska
przyjaznego Ekonomii Soli-
darności, zainaugurowano 3
czerwca 2011 roku działalność
Akademii Solidarności.
Akademia Solidarności jest
przestrzenią wymiany myśli,
budowania wspólnej wizji roz-
woju naszego regionu w opar-
ciu o idee godności, otwarto-
ści i współdziałania na rzecz
budowania trwałych relacji i
elementów życia społecznego
w Wielkopolsce.
Dla zapewnienia realnego
wdrażania tej zasady w proces
upowszechniania koncepcji in-
nowacji społecznych powołano
tą Akademię jako zespół kon-
sultacyjno-doradczy składają-
cy się z przedstawicieli wielu
środowisk: biznesu, instytucji
państwowych, ośrodków aka-
demickich, organizacji poza-
rządowych i mediów.
Dla upowszechnienia po-
stawy obywatelskiej aktywno-
ści i uzyskania społecznego
wsparcia koniecznych zmian,
niezbędne jest także podej-
mowanie dialogu społecznego
z wykorzystaniem tego, co w
nas najlepsze: wielkopolskiej
aktywności i przedsiębiorczo-
ści oraz chęci współpracy ad-
ministracji, przedsiębiorstw
oraz organizacji społecznych.
Taka postawa, z jednocze-
snym wsparciem ze strony
przedstawicieli środowiska
akademickiego, zapewni dobry
przepływ informacji o dobrych
praktykach, efektywne korzy-
stanie z zasobów społecznych
oraz zastosowanie nowych
wypracowanych w partner-
stwie metod i narzędzi w eko-
nomii społecznej.
1 maja 2011 roku ROPS rozpo-
czął realizację projektu inno-
wacyjnego pn. Wielkopolskie
Centrum Ekonomii Solidarno-
ści, którego celem jest dzia-
łanie na rzecz zapewnienia
trwałości funkcjonowania in-
stytucji ekonomii społecznej
w Wielkopolsce. Projekt jest
współfi nansowany ze środków
Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Spo-
łecznego. Realizuje go ROPS w
Poznaniu.
Głównym celem projektu jest
wsparcie przedsiębiorczości
społecznej i podmiotów dzia-
łających w obszarze ekonomii
społecznej poprzez stworze-
nie zasad rozwoju ekonomii
społecznej oraz wypracowanie
mechanizmów współpracy in-
stytucji rynku pracy, pomocy
społecznej oraz podmiotów z
obszaru Ekonomii Społecznej.
Aby to osiągnąć w projekcie
realizowane są działania w 4
obszarach powierzonych czte-
rem partnerom.
Pierwsze zadanie, podjęte
przez Stowarzyszenie na rzecz
Spółdzielni Socjalnych, polega
na stworzeniu modelu inkuba-
tora przedsiębiorczości spo-
łecznej. W ramach realizacji
zadania planuje się wypraco-
wanie takiego modelu szkoleń
i doradztwa, który byłby odpo-
wiedni do zastosowania w pra-
cy na rzecz osób zagrożonych
wykluczeniem społecznym.
Innowacyjny w tym działaniu
jest pomysł stworzenia grup
złożonych z przedstawicieli
wielu dyscyplin i środowisk,
zarówno z osób zagrożonych
K
onsekwentnie realizując
LISTOPAD 2011
STRONA
5
EKONOMII SPOŁECZNEJ
w Wielkopolsce
priorytetów oraz kierunków
interwencji w zakresie tery-
torialnym,
wykluczeniem społecznym, jak
i środowisk akademickich (stu-
dentów, absolwentów). „Zaletą
tej współpracy będzie wymia-
na doświadczeń i umiejętności
pomiędzy uczestnikami star-
szymi stażem (grupa 50+), a
ich młodszymi kolegami (do
25 roku życia). W ten sposób
zwiększy się potencjał i kon-
kurencyjność przedsiębiorstw
społecznych na rynku, a idea
ekonomii społecznej zyska na
atrakcyjności wśród młodych
Polaków” - mówi Przemysław
Piechocki, prezes tego stowa-
rzyszenia.
Drugie zadanie obejmuje
stworzenie modelu partnerstw
prywatno – społecznych, we
współpracy z biznesem, przed-
siębiorstwami ekonomii spo-
łecznej oraz samorządem.
Fundacja im. Królowej Polski
św. Jadwigi, pragnie w ramach
tego zadania, stworzyć meto-
dologię nawiązywania współ-
pracy i określania wspólnych
celów pomiędzy przedsiębior-
stwami biznesowymi społecz-
nymi. „Bardzo ważne dla nas
będzie przekonanie przedsię-
biorców, aby stali się dla pod-
miotów ekonomii społecznej
nie tylko partnerami bizne-
sowymi, ale i tutorami, prze-
wodnikami po działaniach na
rynku towarów i usług” – mówi
Andrzej Markiewicz, prezes
Zarządu Fundacji.
Trzecie zadanie, obejmujące
stworzenie modelu informa-
tycznego systemu koordynacji
działań realizowanych w ob-
szarze ekonomii społecznej,
realizowane jest przez Forum
Rozwoju Nowoczesnych Tech-
nologii.
Wypracowanie i zastoso-
wanie najnowszych narzędzi
technologicznych do nowocze-
snych metod nauczania oraz
umożliwi bardziej skuteczny
przepływ wiedzy i informacji
między podmiotami ekonomii
społecznej. „System będzie
funkcjonalny i intuicyjny, przy-
stosowany do potrzeb osób
starszych i niepełnospraw-
nych, maksymalnie wykorzy-
stujący rozwiązania otwartego
oprogramowania (tzw. open
source). Prace nad systemem
zostaną poprzedzone badania-
mi potrzeb IT użytkowników w
celu dopasowania narzędzi do
oczekiwań podmiotów eko-
nomii społecznej”- zapowiada
Monika Lisiecka z Forum Roz-
woju Nowoczesnych Techno-
logii.
Czwartym zadaniem, re-
alizowanym przez Fundację
Pomocy Wzajemnej „Barka”,
jest stworzenie modelu pro-
gramu edukacyjnego prze-
znaczonego dla animatorów
i opiekunów ekonomii spo-
łecznej. Model ten składać się
z programu szkoleń dla ani-
matorów i liderów ekonomii
społecznej, który wyposaży
ich w kompetencje niezbędne
do stymulowania rozwoju eko-
nomii społecznej na poziomie
lokalnym. „W ramach działań
połączone zostaną wykłady
ekspertów rekomendowanych
przez Instytut Społeczeństwa
Obywatelskiego Pro Publico
Bono, poruszających tematykę
społecznej gospodarki rynko-
wej jako modelu ustrojowego i
jej roli w kształtowaniu polityki
regionalnej, z warsztatami pro-
wadzonymi przez praktyków
ze środowiska Fundacji, posia-
dających wieloletnie doświad-
czenie we wdrażaniu rozwią-
zań społecznej gospodarki
rynkowej w środowiskach lo-
kalnych.” – mówi Mieszko Po-
śpiech, koordynator powyższe-
go zadania.
Realizacja projektu zakoń-
czy się w kwietniu 2013 roku, a
wypracowane produkty fi nalne,
jakimi będą tworzone i testo-
wane modele zaowocują pręż-
nie działającymi podmiotami
ekonomii społecznej oraz lide-
rami lokalnymi posiadającymi
szeroki wachlarz umiejętności
pomocnych podczas organiza-
cji społeczności lokalnych.
Budowanie wieloletniego
planu na rzecz ekonomii spo-
łecznej istotną siłą Wielko-
polski, który przyczynia się
do rozwiązania problemów
społecznych, jest tradycja pra-
cy organicznej oraz zdolność
Wielkopolan do samoorgani-
zacji.
Wykorzystanie tych cech
w szerokiej sieci partnerstw
daje możliwość na włączenie
wszystkich zainteresowanych
stron we wspólne działania na
rzecz budowania trwałych roz-
wiązań w obszarze ekonomii
społecznej.
Partnerska współpraca daje
ponadto realną szansę na po-
prawę wydajności działań.
Pozwala ona również na unik-
nięcie powielania działań i pro-
pagowanie skoordynowanego
i synergicznego wykorzystania
komplementarnych metod i
środków. Niewątpliwym atu-
tem partnerskiej współpracy
jest również wspaniała okazja
do wymiany dobrych praktyk
oraz czerpania z doświadcze-
nia innych regionów w Polsce i
za granicą w tej dziedzinie, dla
późniejszego wdrażania po-
dobnych działań w społeczno-
ściach naszego województwa.
Jedno z najważniejszych i
najpilniejszych zadań w za-
kresie rozwijania ekonomii
społecznej – opracowanie
wieloletniego regionalnego
programu na rzecz rozwoju i
wsparcia ekonomii społecznej
umocowanego w strukturze
planowania strategicznego
całego województwa – zosta-
ło powierzone Regionalnemu
Ośrodkowi Polityki Społecznej
w Poznaniu. ROPS pragnie re-
alizować je w oparciu o zasa-
dę partnerstwa z przedstawi-
cielami instytucji publicznych
i organizacji społecznych przy
wsparciu środowisk nauko-
wych oraz świata biznesu.
Tworzony przy ścisłej
współpracy wielu podmiotów
z Wielkopolski program na
rzecz ekonomii społecznej w
regionie będzie się składał z
następujących elementów:
sposobu monitorowania i
oceny stopnia osiągania celu
głównego i celów szczegó-
łowych,
planu fi nansowego,
podstawowych założeń sys-
temu realizacji.
W dotychczasowych pra-
cach nad stworzeniem planu
uczestniczyli pracownicy i
dyrekcja ROPS oraz kilka jed-
nostek pomocy społecznej z
województwa, pracownicy i
dyrekcja Zakładów Aktywno-
ści Zawodowej w Gołaszewie,
przedstawiciele organizacji
obywatelskich, reprezentanci
wszystkich ośrodków wsparcia
ekonomii społecznej z naszego
regionu i przedstawiciele świa-
ta nauki.
Szczere zainteresowanie
tą problematyką wszystkich
uczestników prac i ich zaan-
gażowanie w tworzenie doku-
mentu, pozwoliło na wypra-
cowanie zarówno głównych
założeń, określenie prioryte-
tów działań na rzecz ekonomii
społecznej w Wielkopolsce, jak
i opracowanie propozycji dzia-
łań do podjęcia w następnych
latach.
Dokument ten w kolejnych
fazach podlegać będzie szer-
szym konsultacjom społecz-
nym.
Wszyscy partnerzy wyrażają
przekonanie, że głęboki wy-
miar społeczny, ekonomiczny
i humanistyczny idei otwar-
tości na ekonomię społeczną
(przedsiębiorczość społeczną,
gospodarkę społeczną) w opar-
ciu o wspólne wypracowanie
planu działań na rzecz wspar-
cia ekonomii społecznej, połą-
czy się z podjęciem wyzwań,
jakie stawia zmieniająca się na
naszych oczach rzeczywistość
społeczno-kulturowa oraz go-
spodarcza.
W realizacji tego wyzwania
liczymy na pomoc przedstawi-
cieli wielu środowisk i zapra-
szamy do współpracy.
ANDRZEJ STOGOWSKI
REGIONALNY OŚRODEK
POLITYKI SPOŁECZNEJ (ROPS)
W POZNANIU
diagnozy sytuacji społecz-
no-gospodarczej oraz opi-
su istniejących podmiotów
działających w obszarze
ekonomii społecznej w Wiel-
kopolsce. Badania dotyczące
tego zagadnienia realizowa-
ne obecnie zakończą się w
pierwszej połowie listopada
tego roku i zostaną zapre-
zentowane na II Targach
Przedsiębiorczości Społecz-
nej odbywających się na
Międzynarodowych Targach
Poznańskich w dniach 22-25
listopada br.);
celu głównego i celów
szczegółowych w nawiąza-
niu do strategii rozwoju wo-
jewództwa,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl