[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Objaśnienie punktów na obrazku 
1- Playlista. (F 5). To na niej układamy stworzone przez nas sekwencje lub sample odtworzone na patternach i kanałach 
2- Step sequencer. (F 6). Służy do układania loopów (np: pętli instrumentów perkusyjnych) 
3- Pianino Roll. (F 7). Keyboard do układania sekwencji lub melodyjek 
4- Browser (F 8). Przeglądarka służy do przeglądania plików sampli otwierania projektów itp. 
5- Filter (F 9). Zaawansowane narzędzie do nakładania efektów. Dla całego utworu lub wybranego patterna 
6- Cofanie (Ctrl + z) jeśli podczas układania loopów lub melodii coś skopiemy możemy tym przyciskiem to cofnąć 
7- Zapisywanie projektu jako... (Shift + Ctrl + S) 
8- Zapisywanie projektu jako ścieżki audio (*wav, *mp3, *ogg, *mid, *flp (plik projektu programu FL Studio, lub *zip (Ctrl + R) 
9- Edytor audio. Umożliwia edycję plików audio (przycinanie itp) 
10- Przycisk nagrywania 
11- Informacje o projekcie. (F 11). Umożliwia tworzenie i edytowanie informacji o projekcie 
12- Pomoc (F 1) 
13- Włączenie tej opcji pozwala nam używać klawiatury w pianino rollerze (można grać na klawiaturze 
14- Ustawienia siatki/przesuwania sampli. Przydatne do skomplikowanego ustawiania sampli 

Obsługa step sequencera: 
Na początek musimy ustalić tempo oraz styl naszego utworu. Jeśli ma to być beat hip hop ustawiamy tempo na 90 jeśli dance lub techo 140 (lub inne) 
Teraz zaczynamy tworzyć pętlę z instrumentów perkusyjnych najprostszy przykład: 

 

 

 

 

 

Teraz wyjaśnię co do czego służy: 

1-      Wybieramy długość naszej pętli. (klikamy lewym przyciskiem myszy na pole ze znakiem "- -" (pod numerem 1 na rysunku) i przesuwając mysz do góry lub w dół wybieramy długość) 
2- Suwak "Swing" służy do tego aby nadać naszej pętli kopa 
3- Po wciśnięciu tego przycisku możemy regulować głośność każdego z elementów naszej pętli 
4- Przycisk pod cyfrą 4 służy do obniżenia lub podniesienia tonu każdego z elementów naszej pętli 

Na step sequencerze można układać znacznie skomplikowane pętle to już tylko zależy od waszej fantazji i zasobności waszych sampli 

2-      Ładowanie instrumentu na pattern/kanał 
Dobra przejdźmy teraz do konkretów. Aby załadować wtyczkę vst (czyli wirtualny instrument) klikamy prawym przyciskiem na kanał -> Insert i wybieramy instrument 

 

I tu zaczyna się hardcore 
Aby cokolwiek stworzyć musimy używać pianino rollera. Zanim to jednak zrobimy musimy przejść na następny pattern (ponieważ na 1 mamy już pętlę) więc wciskamy jednokrotnie przycisk + na klawiaturze numerycznej 
Ja załadowałem wtyczkę Poi Zone klikamy prawym przyciskiem na kanale i wybieramy: 

Pojawi nam się Pianino Roll: 

To naprawdę potężna narzędzie do tworzenia różnego rodzaju melodii. Osoby potrafiące grać na keyboardzie szybko załapią co i jak. Można grać na klawiaturze 

Paski pod klawiaturą (zaznaczone na rysunku) odpowiadają za głośność. 

Jeśli nie odpowiada nam długość i rozmieszczenie "klocków" w pianino rollerze lub w playliście zmieniamy to tutaj: 

I tak powoli pattern po patternie tworzymy muzykę układając ją na playliście 
Poziom skomplikowania zależy tylko i wyłącznie od waszej wizji (i weny) macie do wykorzystania aż 999 patternów !! 
                                                                                                 
                           

Teraz jeszcze kilka objaśnień dotyczących playlisty: 

1-      Kredka czyli narzędzie do pojedyńczego nakładania sampli na playlistę 
2- Pędzel czyli narzędzie nakładania sampli na playlistę w dużych ilościach 
3- Cięcie sampli i rozdzielanie na osobne patterny 
4- Zaznaczenie obszaru (przydatne przy kopiowaniu itp..) 
5- Powiększanie wybranego obszaru 
6- Zoom playlisty. Ustalamy jakie ma być powiększenie lub pomniejszenie naszych sampli na playliście 

 

 

Nakładanie efektów przy użycia Mixera (F 9) 

Mikser to bardzo przydatne narzędzie do ustalania głośności, nakładania efektów dla patternów. Można na nim „wyczarować” całkiem ciekawe brzmienia. 

Jeśli już coś utworzyliśmy na kanale i patternie i chcemy nałożyć efekt klikamy na kanał (tam gdzie adventus). Wyświetli się nam wtyczka (na sreenie jest ona schowana) i okienko channel settings. Jeśli chcemy przenieść kanał na mixer klikamy lewym przyciskiem myszy na okienko z taką zawartością „--” i cały czas trzymając przysisk myszy przesuwamy mysz w górę lub dół to zależy na jaki kanał mixera chcemy wrzucić: Wszystko powinno wyglądać tak 
  

A po wrzuceniu na kanał mixera tak: 

Dobrze okienko step sequencera (F 6) i okienko channel settings jest nam teraz już nie potrzebne. Uruchamiamy mixer (F 9)   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz kilka objaśnień dotyczących Mixera 

1.Kanał mixera (zanaczamy ten który wybraliśmy w okienku channel settings) 
2.Opcje slotu FX (tutaj wybieramy efekty/ wtyczki które chemy użyć) 
3.Mute/Solo Tym przyciskiem ożemy wyłączyć dany efekt bez konieczności zamykania 
4.Głośność efektu 
5.Panning czyli balans. Ustalamy w którym głośniku ma grać pattern 
6.Głośność patternu 
7.Mute/Solo 
8.Zapisywanie nagrywanie do pliku *wav 
9.Tutaj ustalamy pasmo dla naszego patternu 
10.Panning volume display (czyli regulacja balansu i głośnosci w jednym) 

Teraz nakładamy efekt: 

Najciekawsze wtyczki/efekty: 

Fruity Filter - Efekty stopniowego podgłaszania 
Delay 2 & Delay Bank – Nakładanie echa 
Fast Dirst – Nadawanie naszemu utworowi „ostrego dźwięku” 
Chours – Efekt pogłosu 
Parametric EQ & Parametric EQ 2 – Zarządzanie pasmem 
Bass Boost – Podbicie basów 
EQUO & Vocoder – Equalizery przydatne do modyfikowania wokalu 
Flanger – Ciekawy efekt nie wiem jak go określić często spotykany 
Reeverb & Reeverb 2 – Nakładanie echa bardziej zaawansowane niż Delay 
Multiban Compressor – Zarządzanie pasmem bardzo ciekawe efekty 
Resztę musicie odkryć sami 
Jednak samo nałożenie czasami nie wystarcza. Efekt nie może się dynamicznie zmieniać w czasie trwania piosenki dlatego korzystamy z opcji edit events 

Automatyzacja efektów (edit events) 

Przykład: 
W tej chwili mam gotowy projekt: 

przechodzę do wolnego patterna i wchodzę mixer klikam na Master ładuję Fruity Filter wybieram interesujący mnie efekt (prawy przycisk myszy) i wybieram edit events

Pojawi się nam takie okno: 

 

Długość wszystkich sampli w moim projekcie wynosi 5 jednostek więc wybieram efekt cut off tworzę taki trójkąt na 5 jednostek. Celem tego jest nałożenie efektu podobnego do podgłaszania 

Efekt mamy gotowy. Teraz przechodzimy na playlistę potem na pattern (z efektem) i dodajemy go. 

Ja nałożyłem ten efekt dla całego utworu (master) można także nałożyć efekt na pojedyńczy pattern (wtedy w mixerze wybieramy Insert 1-64). W ten sposób możemy nałożyć inne efekty. Ułożenie tego trójkącika w oknie edit events sprawiło że pokrętło będzie się automatycznie regulowało (tak jak to ustawiliśmy). To jest właśnie cała idea automatyzacji 

 

 

 

                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl