[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
Flash 5.
Kompendium programisty
Autor: P.S. Woods
T³umaczenie: Marek Binkowski, Rafa³ Joñca, Robert
Pasternak
ISBN: 83-7197-588-0
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 258
Zawiera CD-ROM
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Flash 5. Developer's Guide
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Ta ksi¹¿ka to wspania³e ród³o wiedzy dla twórców flashowych chc¹cych zapoznaæ siê
z zagadnieniami programistycznymi (i nie tylko) zwi¹zanymi bezporednio z Flashem.
Nie znajdziesz w niej jednak opisu jêzyka ActionScript -- celem jest przedstawienie
programów i jêzyków programowania, z których zapewne bêdziesz chcia³ skorzystaæ
w  trakcie kreowania nowej witryny flashowej.
Poniewa¿ wierzê, ¿e najlepsz¹ metod¹ nauki jest przeczytanie krótkiego wprowadzenia
do tematu, póniej dok³adne omówienie prostego zagadnienia i powolne przechodzenie
do coraz to bardziej z³o¿onych pojêæ, tak¹ w³anie technikê bêdê stosowa³ podczas
omawiania ka¿dego tematu w ka¿dym rozdziale.
Ka¿dy rozdzia³ dotyczy konkretnego tematu. Treæ ka¿dego z nich zaczyna siê od
przedstawienia prostych, ogólnych przyk³adów i powoli przechodzi do bardziej
z³o¿onych problemów. Mo¿na powiedzieæ, ¿e pocz¹tek rozdzia³u ma Ci daæ solidne
podstawy danego tematu, aby dok³adnie zrozumia³ póniejsze przyk³ady.
Praktycznie wszystkim pojêciom w ksi¹¿ce towarzysz¹ przyk³ady. Niektóre z nich s¹
zabawne i bardzo proste, ale g³ównym ich zadaniem jest ilustracja omawianego
zagadnienia. Kod ka¿dego przyk³adu wraz z omówieniem znajdziesz nie tylko na CD-
ROM-ie, ale i w ksi¹¿ce. W ten sposób mo¿esz mieæ go przed oczami, a na ekranie
komputera ogl¹daæ jego dzia³anie.
Flash 5. Kompendium programisty kierowana jest przede wszystkim do bardziej
zaawansowanych twórców flashowych chc¹cych wykorzystaæ na swych witrynach
inne jêzyki skryptowe ni¿ ActionScript. Ksi¹¿ka nie jest przeznaczona dla
pocz¹tkuj¹cych, poniewa¿ nie zawiera opisu podstawowych funkcji i narzêdzi Flasha.
Tê tematykê pozostawiam innym publikacjom. Jeli czujesz siê pewnie w takich
zagadnieniach jak: animacja, rysowanie, importowanie obrazów i chcesz siê
dowiedzieæ wiêcej na temat zaawansowanego wykorzystania filmów Flasha, to jest to
ksi¹¿ka dla Ciebie.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
O Autorze.........................................................................................................................................................11
Wstp ............................................................................................................................................................... 13
Do kogo kierowana jest ta ksika?..................................................................................14
Co znajdziesz w ksice?..................................................................................................14
Rozdział 1. Wprowadzenie do jzyka JavaScript...................................................................................................15
Troch historii...................................................................................................................16
Definicja JavaScript ..........................................................................................................17
Skrypt uruchamiany na komputerze uytkownika......................................................17
Czytelno'( kodu..........................................................................................................18
Prosty i elastyczny jzyk.............................................................................................18
Znaczniki HTML i okienka z komunikatem ostrzegawczym...........................................19
Zmienne.............................................................................................................................21
Typy danych................................................................................................................22
Sterowanie wykonywaniem skryptu .................................................................................25
Wyraenie warunkowe if, else if, else ........................................................................25
Ptla while...................................................................................................................28
Ptla do while..............................................................................................................28
Ptla for.......................................................................................................................29
Struktura decyzyjna switch.........................................................................................30
Operatory ....................................................................................................................30
Tablice...............................................................................................................................33
Tablica numerowana...................................................................................................33
Tablica przyporzdkowujca ......................................................................................34
Wielowymiarowe tablice............................................................................................34
Funkcje..............................................................................................................................35
Bardziej złoone wykorzystanie funkcji.....................................................................36
Funkcj wbudowane w jzyk JavaScript....................................................................37
Narzdzia dotyczce jzyka JavaScript.............................................................................39
Programy Note Tab Pro i Edit Plus.............................................................................39
Program 1st Page 2000 ...............................................................................................40
Program Dreamweaver ...............................................................................................41
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału .....................................................................42
Rozdział 2. Jzyk JavaScript — cz"# II..................................................................................................................43
Wprowadzenie do programowania obiektowego..............................................................43
Obiekt..........................................................................................................................44
Wła'ciwo'( i metoda ..................................................................................................45
Konstruktory...............................................................................................................46
Instrukcja with ............................................................................................................47
Funkcje obiektu String................................................................................................48
Wykorzystywanie obiektów wbudowanych w jzyk JavaScript ......................................52
Obiekt Object..............................................................................................................52
Obiekt Math................................................................................................................53
Obiekt Date.................................................................................................................55
 4
Flash 5. Kompendium programisty
Obiektowy model dokumentu w jzyku JavaScript..........................................................56
Struktura......................................................................................................................57
Notacja kropkowa.......................................................................................................57
Manipulacja oknami..........................................................................................................58
Otwieranie okna..........................................................................................................58
Opcje okna..................................................................................................................59
Nowe okno moe by( obiektem..................................................................................61
Cookies..............................................................................................................................62
Obiekt Cookie — zapisywanie i odczytywanie informacji ........................................62
Dalsze rozwaania na temat cookie............................................................................66
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału .....................................................................66
Rozdział 3. Flash, HTML i przegl/darka..................................................................................................................67
Pomosty pomidzy aplikacjami ........................................................................................68
Moduły rozszerzajce a kontrolki ActiveX ................................................................68
Wymagania osadzonego obiektu multimedialnego ....................................................70
Łczenie Flasha z przegldark.........................................................................................70
Akcje FSCommand i metody filmu Flasha.................................................................72
Komunikacja pomidzy oknami.................................................................................73
Pami( filmu Flasha po stronie klienta w postaci cookies .........................................77
Kompatybilno'(..........................................................................................................79
Flash i HTML....................................................................................................................80
Atrybuty znaczników <OBJECT> i <EMBED>........................................................80
Szablony......................................................................................................................82
Integracja z programem Dreamweaver.......................................................................86
Wykrywanie przegldarki i pluginu..................................................................................86
Podstawowa idea.........................................................................................................87
Rozwizanie komercyjne............................................................................................87
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału .....................................................................90
Rozdział 4. Flash i serwer WWW................................................................................................................................91
Zasada działania serwera...................................................................................................92
Model klient-serwer....................................................................................................92
Protokół HTTP............................................................................................................94
Typy MIME................................................................................................................95
Rodzaje serwerów.......................................................................................................96
Jakie zadania najlepiej powierzy( serwerowi? ...........................................................97
Dlaczego serwer Apache?...........................................................................................98
Instalacja serwera Apache w systemie Windows..............................................................98
Pobranie Apache’a dla systemu Windows..................................................................99
Czy Apache jest bezpłatny?......................................................................................101
Pakiet instalacyjny PHPTriad...................................................................................101
Konfiguracja i uruchamianie serwera Apache................................................................101
Plik konfiguracyjny httpd.conf .................................................................................102
Plik mime.types.........................................................................................................104
Polecenia z linii komend...........................................................................................104
Ograniczanie dostpu i bezpieczeIstwo na serwerze Apache ........................................105
Konfiguracja .............................................................................................................105
Plik indeksowy w kadym katalogu .........................................................................106
Plik .htaccess.............................................................................................................106
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................107
Spis treci
5
Rozdział 5. Jzyk PHP ...................................................................................................................................................109
Historia jzyka PHP........................................................................................................109
Instalacja i konfiguracja..................................................................................................111
Podstawy jzyka PHP......................................................................................................112
PHP i HTML.............................................................................................................114
Składnia.....................................................................................................................114
Wy'wietlanie danych................................................................................................115
Struktury sterujce....................................................................................................117
Kilka przydatnych elementów wbudowanych w jzyk PHP ..........................................118
Zmienna $HTTP_USER_AGENT............................................................................118
Zmienne $HTTP_POST_VARS i $HTTP_GET_VARS .........................................119
Zmienna $PHP_SELF i odmiana polecenia echo.....................................................120
Funkcja include i przypisywanie zmiennych Flasha
bez uycia jzyka ActionScript ..........................................................................122
Wyszukiwanie wzorca w cigu znaków..........................................................................124
Wyraenia regularne.................................................................................................124
Sprawdzanie poprawno'ci podanego adresu e-mail .................................................128
Obsługa plików ...............................................................................................................130
Łczymy wszystko razem — zapisywanie si na list e-mailow..................................132
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................133
Rozdział 6. MySQL..........................................................................................................................................................135
Historia i wprowadzenie..................................................................................................135
Jak MySQL wypada w statystykach?.......................................................................137
Model klient-serwer w MySQL................................................................................138
Instalacja..........................................................................................................................139
Pobranie i instalacja MySQL....................................................................................139
Program Mysqlshow.................................................................................................139
Licencja.....................................................................................................................140
Jzyk SQL.......................................................................................................................141
Zaczynamy................................................................................................................141
Logowanie do MySQL .............................................................................................142
Przydatne polecenia..................................................................................................143
Odczytywanie rekordów za pomoc skryptów PHP.......................................................147
Wyprowadzanie danych z bazy na stron HTML.....................................................147
Wy'wietlanie danych z bazy w filmie Flasha...........................................................149
Modyfikacja rekordów — aplikacja administratora........................................................151
Łczymy wszystko razem — pocztówki.........................................................................153
Zacznijmy od koIca — pocztówka odbiorcy ...........................................................154
Wysyłanie pocztówki................................................................................................156
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................162
Rozdział 7. Jzyk XML.................................................................................................................................................163
Ogólne wiadomo'ci o XML............................................................................................163
Szum informacyjny a obietnice ................................................................................163
Podstawy...................................................................................................................165
XML we Flashu...............................................................................................................170
Ogólne informacje ....................................................................................................170
Statyczne dokumenty XML......................................................................................171
Łcza XMLSocket....................................................................................................183
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................186
6
Flash 5. Kompendium programisty
Rozdział 8. Program Swift-Generator ......................................................................................................................187
Dlaczego dynamicznie?...................................................................................................187
Flash 3 i dynamiczne dane........................................................................................188
Zastpowanie obrazków i dQwików........................................................................188
Podstawy uytkowania Swift-Generatora.......................................................................188
Co to jest Swift-Generator? ......................................................................................189
Jzyk Swift-Script.....................................................................................................190
Jeszcze raz tablica ogłoszeI............................................................................................196
Szafa grajca ...................................................................................................................199
Skrypty a dynamiczne generowanie plików SWF ..........................................................201
Inne narzdzia dynamicznie generujce materiały SWF ................................................202
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................203
Rozdział 9. Grafika trójwymiarowa...........................................................................................................................205
Przegld zagadnieI zwizanych z grafik 3D.................................................................205
Modelowanie.............................................................................................................206
Animacja...................................................................................................................207
Rendering..................................................................................................................208
Narzdzia ..................................................................................................................208
Wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej 3D przy uyciu programu Strata.................210
Obiekty parametryczne.............................................................................................211
Widoki.......................................................................................................................212
Selekcja.....................................................................................................................214
Narzdzia transformacji............................................................................................215
Projekt — zbuduj statek kosmiczny .........................................................................217
Modelowanie podstawowych obiektów w programie Strata ..........................................220
Wytłaczanie obiektu 2D............................................................................................220
Tworzenie brył obrotowych przy uyciu obiektów 2D ............................................221
Powierzchnie Béziera................................................................................................222
Wytłaczanie wzdłu 'cieki......................................................................................225
Siatki zbudowane z wieloboków — grawitacja........................................................226
Metaobiekty ..............................................................................................................227
Podsumowanie programu Strata 3D .........................................................................229
Wprowadzenie do programu Swift 3D............................................................................229
Konwersja.................................................................................................................230
Materiały...................................................................................................................230
Transformacja, selekcja i wy'wietlanie....................................................................231
Zasady animacji w Swift 3D.....................................................................................233
Kamery......................................................................................................................235
Prosta animacja postaci...................................................................................................236
Animacje 3D w czasie rzeczywistym z zastosowaniem odpowiedniego scenariusza....237
Prawdziwe 3D z zastosowaniem skryptów.....................................................................238
Amorphium Pro — ciekawa alternatywa........................................................................239
Co powiniene' zapamita( z tego rozdziału ...................................................................243
Dodatek A Zasoby sieciowe dotycz/ce Flasha..................................................................................................... 245
Programy dotyczce grafiki 3D.......................................................................................245
Swift3D.....................................................................................................................246
Amorphium...............................................................................................................246
Strata Software..........................................................................................................246
Blender......................................................................................................................246
Witryna Webreference 3D — Rob Polevoi ..............................................................247
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl