[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
Flash, Fireworks i Freehand f/x
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Joyce J. Evans
T³umaczenie: Patrycja Domaga³a, Micha³ Arent,
Piotr Ducher
ISBN: 83-7197-662-3
Tytu³ orygina³u:
KATALOG ONLINE
f/x & Design
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Format: B5, stron: 468
Zawiera CD-ROM
TWÓJ KOSZYK
Flash oznacza najlepszy wybór, jeli chodzi o narzêdzia dla powa¿nych projektantów oraz
producentów filmów internetowych i animowanych grafik. Dodanie do Flasha 5
ActionScriptu zdecydowanie zwiêkszy³o jego mo¿liwoci. To niesamowite, jak wiele mo¿na
dokonaæ we Flashu i za jego pomoc¹. Poznasz ActionScript i bêdziesz go u¿ywa³, czytaj¹c
czêæ ksi¹¿ki powiêcon¹ Flashowi.
Zgodnie z zamys³em producenta Fireworks mia³ byæ przeznaczony do zaawansowanej
edycji obrazów przygotowywanych do wykorzystania w prezentacjach internetowych.
Obecnie Fireworks znajduje siê wród najlepszych programów do edycji obrazów,
u¿ywanych przez powa¿nych projektantów internetowych, którzy potrzebuj¹ narzêdzia
zaprojektowanego specjalnie na ich potrzeby koncentruj¹ce siê wokó³ Internetu. Mo¿liwoæ
tworzenia systemów nawigacyjnych zawieraj¹cych m.in. kod HTML i JavaScript to jeden
z przejawów potêgi Fireworks.
FreeHand jest liderem w dziedzinie programów ilustracyjnych; zosta³ wzbogacony o takie
mo¿liwoci, jak narzêdzie contour gradient oraz mo¿liwoæ wykorzystania wielu stron
wzorcowych. W aplikacji tej mo¿na nawet otwieraæ wielostronicowe dokumenty w formacie
PDF. Bêdziesz zaskoczony zgodnoci¹ formatów plików FreeHanda i Flasha.
W tej mieszance nie zosta³ równie¿ pominiêty Dreamweaver. Dodatek A jest powiêcony
edycji obrazów Fireworks w rodowisku Dreamweavera oraz tworzeniu w nim ca³ych,
skomplikowanych projektów uk³adu strony przy u¿yciu takich elementów jak warstwy,
kaskadowe arkusze stylów i behawiory.
Wród osób, którym najbardziej przyda siê ta ksi¹¿ka, znajduj¹ siê projektanci zatrudnieni
w firmach oraz niezale¿ni projektanci i wykonawcy stron, nauczyciele i kierownicy
projektów. Ksi¹¿ka ta zosta³a napisana dla u¿ytkowników na poziomie rednio
zaawansowanym, istotna wiêc jest w tym przypadku praktyczna znajomoæ Flasha,
Fireworks i FreeHanda. Z ksi¹¿ki nie nauczysz siê, jak u¿ywaæ ka¿dego programu. Dowiesz
siê jednak, jak pos³ugiwaæ siê funkcjami wykorzystanymi w danym æwiczeniu, a tak¿e
poznasz najwa¿niejsze mo¿liwoci ka¿dej z aplikacji. Poniewa¿ okrelenie, co dok³adnie
kryje siê za terminem rednio zaawansowany jest bardzo trudne, du¿¹ wagê przywi¹zano
do przedstawienia dok³adnych wskazówek w æwiczeniach.
Ta ksi¹¿ka z serii f/x pomo¿e w lepszym zrozumieniu tego, jak mo¿na najlepiej
wykorzystaæ mo¿liwoci wiod¹cych aplikacji firmy Macromedia. Dowiesz siê, jakie zadania
potrafi najlepiej wykonaæ ka¿dy program, co w efekcie zwiêkszy wydajnoæ Twoj¹ i (lub)
Twojego zespo³u w projektach internetowych.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
O Autorach............................................................................. 15
Wstp .................................................................................... 17
Cz 1. FreeHand ...................................................... 21
Rozdział 1. Zastosowanie narzdzi rysunkowych
we FreeHandzie .....................................................23
Wprowadzenie do czci 1. ksiki, powiconej programowi FreeHand.......................... 23
Podstawowe wiadomoci o narzdziach rysunkowych....................................................... 24
Uchwyty kierunkowe ...................................................................................................... 24
Ikony i kursory................................................................................................................ 25
Narzdzie Pen (pióro) ...........................................................................................................25
Wzły narone................................................................................................................. 25
Wzły gładkie.................................................................................................................. 26
Wzły łczce.................................................................................................................. 26
Narzdzie Bezigon................................................................................................................ 26
Zastosowanie narzdzi Pen i Bezigon .................................................................................. 26
Rysowanie parasola narzdziem Pen.............................................................................. 26
Rysowanie parasola narzdziem Bezigon....................................................................... 27
Dodawanie i usuwanie wzłów............................................................................................. 28
Przesuwanie segmentów....................................................................................................... 29
Łczenie wzłów................................................................................................................... 30
Edycja kształtów................................................................................................................... 31
Projekt 1.1. Rysowanie elementów układanki ..........................................................................32
Rozwizanie alternatywne: zastosowanie narzdzia Pen.....................................36
Projekt 1.2. Trasowanie samochodu dla strony internetowej Point of Purchase ...................37
Rysowanie widoku z góry......................................................................................39
Narzdzie Pencil (ołówek).................................................................................................... 40
Projekt 1.3. Trasowanie rysunku liniowego mapy ...................................................................41
Dodatkowe elementy.............................................................................................42
Rozdział 2. Zastosowanie specjalnych
narzdzi rysunkowych .........................................45
Zastosowanie polecenia Paste Inside.................................................................................... 45
Zastosowanie soczewek........................................................................................................ 47
Soczewka przezroczystoci (Transparency) ................................................................... 47
Projekt 2.1. Dodawanie przezroczysto)ci.................................................................................48
Soczewka powikszajca (Magnify)............................................................................... 49
6
Spis tre'ci
Projekt 2.2. Powikszanie cz)ci mapy Atlantis.......................................................................50
Zastosowanie obwiedni (Envelope)...................................................................................... 54
Predefiniowane obwiednie.............................................................................................. 54
Definiowanie własnych obwiedni................................................................................... 55
Projekt 2.3. Umieszczanie wiersza w obwiedni........................................................................55
Zastosowanie funkcji trasowania. Narzdzie Trace ............................................................. 56
Narzdzie Trace............................................................................................................... 57
Projekt 2.4. Trasowanie szafy grajcej i zdjcia......................................................................59
Trasowanie szafy grajcej ....................................................................................59
Zdjcie...................................................................................................................61
Wyniki ...................................................................................................................62
Rozdział 3. Manipulowanie obiektami ......................................65
Rozmieszczanie obiektów..................................................................................................... 65
Kolejno? obiektów w stosie........................................................................................... 65
Wyrównanie .................................................................................................................... 66
Grupowanie..................................................................................................................... 67
Blokowanie......................................................................................................................67
Transformacje ....................................................................................................................... 67
Obracanie ........................................................................................................................ 69
Skalowanie ......................................................................................................................70
Projekt 3.1. Tworzenie felg kół samochodowych......................................................................71
Odbicie lustrzane............................................................................................................. 73
Ukosowanie..................................................................................................................... 74
Zastosowanie funkcji metamorfozy (Blend) ........................................................................ 75
Projekt 3.2. Przekształcenie całego jabłka w nadgryzione.......................................................76
Metamorfoza na ciece.................................................................................................. 77
Projekt 3.3. Dopasowanie logo do )cie2ki................................................................................78
Symbole ................................................................................................................................ 79
Projekt 3.4. Przekształcanie nagłówka ksigarni Horse Adventures w symbol .......................80
Rozdział 4. Praca z kolorami................................................... 81
Kolor w pracach.................................................................................................................... 81
Tryby kolorów ...................................................................................................................... 81
Panele Color Mixer i Tints.................................................................................................... 82
Panel Swatches...................................................................................................................... 83
Opcje panelu Swatches ................................................................................................... 83
Importowanie i eksportowanie tabel kolorów................................................................. 85
Przypisywanie koloru ........................................................................................................... 85
Zmiana kolorów konturu i wypełnienia.......................................................................... 86
Wykorzystanie gradientów.............................................................................................. 86
Projekt 4.1. Tworzenie kieliszka do wina .................................................................................88
Dodanie efektu neonu do nó2ki kieliszka ..............................................................91
Dodawanie po)wiaty.............................................................................................92
Okre)lanie kta powierzchni wina........................................................................93
Projekt 4.2. Nadanie koloru modelowi samochodu elektrycznego...........................................95
Rozdział 5. Siatka perspektywy.............................................97
Siatki perspektywy................................................................................................................ 97
Spis tre'ci
7
Wywietlanie i ukrywanie siatek perspektywy............................................................... 97
Dopasowywanie siatki do własnych potrzeb .................................................................. 98
Projekt 5.1. Tekst dla sceny „Wojen barowych”....................................................................100
Projekt 5.2. Rysowanie siatek specjalnych.............................................................................102
Siatka naro2na ....................................................................................................102
Siatka kulista.......................................................................................................104
Rozdział 6. Importowanie i eksportowanie ........................... 107
Importowanie...................................................................................................................... 107
Eksportowanie..................................................................................................................... 108
Eksportowanie plików do zastosowania w programie Fireworks................................ 109
Eksportowanie pliku do formatu PDF .......................................................................... 109
Eksportowanie pliku do formatu HTML ...................................................................... 110
Projekt 6.1. Układ strony internetowej Point of Purchase.....................................................110
Porównywanie warstw i tabel w programie Dreamweaver................................113
Eksportowanie pliku do Flasha........................................................................................... 114
Przypisywanie akcji Flasha........................................................................................... 114
Wskazówki dotyczce eksportowania do formatu Flasha ............................................ 115
Eksportowanie pliku do formatu SWF.......................................................................... 117
Projekt 6.2. Eksportowanie pliku do Flasha ..........................................................................118
Wskazówki dotyczce konwersji plików..............................................................118
Cz 2. Fireworks.................................................... 131
Rozdział 7. Podstawy Fireworks............................................133
Wstp do Fireworks............................................................................................................ 133
Przekształcanie tekstu......................................................................................................... 133
Przypisywanie tekstu do cieki ................................................................................... 134
Edycja tekstu na ciece................................................................................................ 137
Projekt 7.1. Umieszczanie tekstu na górze i na dole elipsy....................................................137
Edycja tekstu z wykorzystaniem narzdzi do transformacji......................................... 141
Efekty.................................................................................................................................. 144
Dodawanie efektów....................................................................................................... 144
Edycja efektów.............................................................................................................. 144
Kontury ............................................................................................................................... 145
Modyfikacja konturu..................................................................................................... 145
Gradienty............................................................................................................................. 146
Wypełnienia gradientowe.............................................................................................. 146
Zmiana wygldu gradientu............................................................................................ 147
Edycja kolorów gradientu ............................................................................................. 147
Projekt 7.2. Tworzenie małych kul z pod)wietleniem.............................................................148
Rozwizanie alternatywne ..................................................................................150
Wypełnianie wzorkami i teksturami................................................................................... 150
Wypełnianie wzorkami ................................................................................................. 151
Nakładanie tekstur......................................................................................................... 151
Projekt 7.3. Tworzenie tytułu strony WWW............................................................................151
Projekt 7.4. Projektowanie nagłówka dla strony internetowej Fireworks 4 f/x & Design.....154
Podstawy animacji .............................................................................................................. 155
Praca z symbolami i instancjami ........................................................................................ 156
Symbole......................................................................................................................... 156
8
Spis tre'ci
Praca z klatkami.................................................................................................................. 158
Dodawanie i usuwanie klatek........................................................................................ 159
Zmiana kolejnoci i powielanie klatek.......................................................................... 159
Rozkładanie na klatki.................................................................................................... 160
Współuytkowanie warstw przez klatki ....................................................................... 160
Technika „skóry cebuli”................................................................................................ 160
Zaptlanie...................................................................................................................... 161
OpóGnienie klatki .......................................................................................................... 161
Sekwencjonowanie ............................................................................................................. 161
Sekwencjonowanie efektów.......................................................................................... 162
Rozdział 8. Praca z narzdziami wektorowymi.......................163
Zrozumie? cieki............................................................................................................... 163
Narzdzia wektorowe.......................................................................................................... 164
Stosowanie narzdzi do tworzenia kształtów wektorowych.............................................. 165
Narzdzie Ellipse (elipsa) ............................................................................................. 165
Narzdzie Rectangle (prostokt)................................................................................... 165
Narzdzie Polygon (wielokt)....................................................................................... 166
Narzdzia do rysowania cieek wektorowych o dowolnym kształcie.............................. 167
Narzdzie Pencil (ołówek)............................................................................................ 167
Narzdzie Brush (pdzel).............................................................................................. 168
Narzdzie Pen (pióro) ................................................................................................... 168
Wykorzystywanie uchwytów kontrolnych krzywej Béziera ........................................ 169
Edycja z wykorzystaniem narzdzia Pen............................................................................ 171
Zamykanie cieki......................................................................................................... 171
Kontynuacja cieki ...................................................................................................... 171
Łczenie cieek............................................................................................................ 172
Dodawanie i usuwanie wzłów..................................................................................... 172
Polecenie Join (połcz) ................................................................................................. 173
Polecenie Punch (wycinanie)........................................................................................ 174
Narzdzie Knife (nó)................................................................................................... 175
Projekt 8.1. Wykonanie ornamentu dekoracyjnego................................................................175
Przygotowanie wszystkich wykonanych wcze)niej kul........................................175
Wykonanie podstawowego kształtu.....................................................................177
Symulowanie efektu głbi kształtu podstawowego..............................................178
Łczenie ornamentu w
cało)@.............................................................................179
Projekt 8.2. Interfejs Eyeland Studio......................................................................................180
Czynno)ci wykonywane w trakcie całego @wiczenia ..........................................180
Tworzenie górnego obszaru tytułu......................................................................181
Crodkowy obszar tekstowy ..................................................................................186
Elementy umieszczone z prawej strony...............................................................186
Logo ....................................................................................................................188
Trzy małe okrgi .................................................................................................189
Przyciski..............................................................................................................190
Przygotowanie do eksportu.................................................................................190
Eksportowanie ....................................................................................................191
Rozdział 9. Rysowanie i edycja obiektów bitmapowych......... 195
Tryb bitmapowy.................................................................................................................. 195
[ Pobierz całość w formacie PDF ]