[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Flash i PHP. Tworzenie
systemu e-commerce
Autor: £ukasz Piecuch
ISBN: 83-246-1740-X
Format: 158
×
235, stron: 272
Po³¹cz znane technologie i stwórz absolutnie wyj¹tkow¹ witrynê e-commerce!
• Jak przygotowaæ œrodowisko pracy i wykorzystaæ mo¿liwoœci Flasha oraz PHP?
Jak po³¹czyæ z sob¹ elementy ró¿nych technologii, s³u¿¹cych do budowy
aplikacji internetowych?
Jak stworzyæ funkcjonalny i atrakcyjny system typu e-commerce?
Tworzenie statycznych lub naszpikowanych migaj¹cymi obrazkami stron internetowych
jest ju¿ dzisiaj passé. Nikt nie lubi ani nudnych stron, tworzonych w HTML-u, ani
rozpraszaj¹cych, ruchomych obrazków, powtarzaj¹cych siê w nieskoñczonoœæ. Dobrze
zaprojektowana, funkcjonalna i estetyczna witryna musi byæ to taka która jest przejrzysta
i interaktywna. Powinna tak¿e dzia³aæ szybko i niezawodnie, a wyniki wyszukiwania czy
innej aktywnoœci u¿ytkownika prezentowaæ w atrakcyjnej i zrozumia³ej formie. Taki
efekt mo¿e zapewniæ po³¹czenie kilku znanych technologii – HTML-a, Flasha oraz PHP.
Pozwala ono tworzyæ zupe³nie wyj¹tkowe aplikacje internetowe: z kodem wykonywanym
po stronie serwera, z doskona³¹ struktur¹ i fantastyczn¹ nawigacj¹, zapewniaj¹c¹
internautom pe³ny komfort poruszania siê po serwisie.
Ksi¹¿ka „Flash i PHP. Tworzenie systemu e-commerce” zawiera kompletny opis tworzenia
takiej doskona³ej witryny, ³¹cz¹cej w sobie elementy ró¿nych jêzyków i technik
programowania. Jej autor krok po kroku przeprowadzi Ciê przez ca³y proces projektowy,
od momentu powstania pomys³u na e-biznes, do chwili ukoñczenia programowania.
Poka¿e Ci, jak dzia³aj¹ ró¿ne systemy e-commerce, jakie s¹ dostêpne rozwi¹zania
i jakie wzorce projektowe mo¿na wykorzystaæ. Wyjaœni, co to jest streaming, pomo¿e
zbudowaæ interfejs, bazê danych i katalog produktów, bêdzie Ci tak¿e towarzyszyæ
podczas procesu instalacji i obs³ugi strony. Z jego pomoc¹ poradzisz sobie
z najtrudniejszymi zadaniami – tym bardziej, ¿e na starcie oczekuje on od Ciebie
jedynie podstawowej wiedzy o wykorzystywanych jêzykach programowania.
Systemy e-commerce – dostêpne rozwi¹zania, Flash, PHP, MySQL
œrodowisko pracy – Apache, PHP i MySQL, Adobe Flash CS4 Professional,
Adobe Photoshop CS4
Flash – ³adowanie zmiennych z zewn¹trz, techniki po³¹czenia, streaming
audio i video
Wzorzec projektowy MVC i za³o¿enia projektu
Przygotowanie do pracy bazy danych i Frameworka
Programowanie Front-end
Tworzenie interfejsu we Flashu i panelu administracyjnego
Instalacja i obs³uga systemu
Stwórz estetyczny i komfortowy sklep internetowy!
Spis treci
O autorze ......................................................................................... 5
Wstp .............................................................................................. 7
Rozdzia 1. Systemy e-commerce ..................................................................... 11
Co decyduje o popularnoci systemów e-commerce ...................................................... 11
Dostpne rozwizania ..................................................................................................... 12
Dlaczego Flash? .............................................................................................................. 13
Dlaczego PHP? ............................................................................................................... 14
Dlaczego MySQL? ......................................................................................................... 14
Rozdzia 2. Przygotowujemy rodowisko pracy .................................................. 15
Instalujemy Apache, PHP i MySQL ............................................................................... 15
Konfiguracja .......................................................................................................... 17
Wybieramy edytor kodu ................................................................................................. 27
Instalujemy Adobe Flash CS4 Professional .................................................................... 29
Przygotowujemy program do pracy ....................................................................... 33
Instalujemy Adobe Photoshop CS4 ................................................................................ 34
Przygotowujemy program do pracy ....................................................................... 36
Rozdzia 3. Jak Flash czy si ze wiatem ....................................................... 39
adowanie zmiennych z zewntrz .................................................................................. 39
Query String, czyli zmienne w adresie .................................................................. 39
adowanie zmiennych zapytania HTTP ................................................................ 43
Zmienne w pliku tekstowym .................................................................................. 47
Dostpne techniki poczenia ......................................................................................... 52
Poczenia Flash – Flash ........................................................................................ 52
Poczenia Flash – JavaScript ................................................................................ 56
Poczenia Flash – PHP – MySQL ........................................................................ 59
Zagniedanie zewntrznych obrazów we Flashu ................................................. 64
Zagniedanie zewntrznych plików swf we Flashu ............................................. 74
Flash i XML ........................................................................................................... 75
Streaming ....................................................................................................................... 88
Streaming audio ..................................................................................................... 88
Streaming wideo .................................................................................................... 91
4
Flash i PHP. Tworzenie systemu e-commerce
Rozdzia 4. Projekt .......................................................................................... 97
Wzorzec projektowy MVC ............................................................................................. 97
Budowa frameworka .............................................................................................. 98
Dziaanie frameworka .......................................................................................... 100
Funkcje frameworka ............................................................................................ 107
Zaoenia projektu ........................................................................................................ 110
Ogólne zaoenia ................................................................................................. 110
Projekt bazy danych ............................................................................................. 111
Projekt kontrolerów, modeli oraz widoków ......................................................... 114
Bezpieczestwo ................................................................................................... 118
Projekt interfejsu .................................................................................................. 119
Rozdzia 5. Tworzenie systemu ....................................................................... 125
Przygotowanie bazy danych ......................................................................................... 125
Wypenienie przykadowymi danymi .................................................................. 128
Przygotowanie frameworka do pracy ........................................................................... 129
Konfiguracja poczenia z baz danych ............................................................... 129
Programujemy front-end ............................................................................................... 130
Katalog produktów .............................................................................................. 130
Koszyk ................................................................................................................. 140
Skadanie zamówie ............................................................................................ 145
Tworzymy interfejs we Flashu ..................................................................................... 150
Katalog produktów .............................................................................................. 174
Koszyk ................................................................................................................. 194
Skadanie zamówie ............................................................................................ 202
Ostatnie szlify ...................................................................................................... 210
Tworzymy panel administracyjny ................................................................................ 215
Tworzymy menu panelu administracyjnego ........................................................ 218
Obsuga asortymentu ........................................................................................... 218
Obsuga zamówie ............................................................................................... 250
Rozdzia 6. Instalacja i obsuga ...................................................................... 259
Skorowidz .................................................................................... 263
Rozdzia 4.
Projekt
W poprzednich rozdziaach przyjrzelimy si programistycznym aspektom czenia
rónych technologii z ActionScript. Nadszed czas na wykorzystanie tej wiedzy
w praktyce. W kolejnych rozdziaach postaramy si wykorzysta zdobyt wiedz przy
tworzeniu prostego, lecz w peni funkcjonalnego sklepu internetowego, czyli systemu
e-commerce. Naturalnie przed przystpieniem do programowania musimy cao zapro-
jektowa i omówi. Faza projektowania jest pierwsz kluczow faz w tworzeniu jakie-
gokolwiek oprogramowania, dlatego te warto powici kilka chwil, chwyci dugo-
pis w do i wypisa zaoenia systemu oraz rozrysowa szczegóowo budow. Przed
przystpieniem do projektowania systemu warto przeczyta omówienie przygotowa-
nego przeze mnie do tego celu frameworka. Jest to szkielet kontrolera
MVC
, czyli
Model-View-Controller
, oparty na jzyku PHP. Pozwoli on nam na stworzenie logicznej,
hierarchicznej organizacji oprogramowania. Kolejnym krokiem bdzie omówienie
moduów, z jakich skada si bdzie system. W tym kroku zdecydujemy, jakie zadanie
bdzie realizowa PHP, a jakie ActionScript. Nastpnie zaprojektujemy baz danych,
która bdzie przechowywa dla nas informacje o produktach i zamówieniach. Jeli
o niczym nie zapomniaem, to pod koniec tego rozdziau powiniene mie w gowie
klarowny obraz tego, w jaki sposób program bdzie zbudowany i jak bdzie funkcjo-
nowa. Wytumacz te zalenoci pomidzy poszczególnymi funkcjami i moduami
systemu. Zatem do dziea.
Wzorzec projektowy MVC
Czym jest wzorzec projektowy? Mona powiedzie, e s to pewne uniwersalne, wypra-
cowane przez „pokolenia”, sprawdzone w praktyce rozwizania problemów projekto-
wych. Nie mona powiedzie, e s to konkretne funkcjonalne rozwizania jakich
zada czy problemów, lecz raczej jest to podwalina i szkielet, na którym takowe bd
si opiera. Jak donosi moja ulubiona encyklopedia (Wiki oczywicie), wzorzec
MVC
(ang.
Model-View-Controller
— Model-Widok-Kontroler) to „architektoniczny” wzo-
rzec projektowy w informatyce, którego gównym zaoeniem jest wyodrbnienie
trzech podstawowych komponentów aplikacji:
98
Flash i PHP. Tworzenie systemu e-commerce
modelu danych,
interfejsu uytkownika,
logiki sterowania
1
.
Definicja moe nie mówi Ci wiele, ale ju spiesz z wyjanieniami. Wzorzec MVC sta-
nowi niejako szkielet tworzonych aplikacji. Wyznacza logik organizacji kodu. Zmusza
programistów do czytelnej organizacji moduów oprogramowania. Oddziela od siebie
interfejs uytkownika, logik sterowania oraz dane. Rozwamy to na prozaicznym
przykadzie sklepu. Uytkownik kocowy wybiera produkt, operujc w warstwie inter-
fejsu. Przyciskajc przyciski, wywouje funkcje
kontrolera
, czyli logiki sterowania.
Kontroler
decyduje, jakie operacje na danych przeprowadzi w zalenoci od dziaa
uytkownika. Nastpnie przekazuje zlecenia wykonania operacji na danych do odpowied-
niego
modelu
. Ten zwraca nieobrobiony wynik swoich operacji.
Kontroler
opraco-
wuje wyniki dziaa modelu i decyduje o kolejnym kroku, czyli np. wywietla kolejn
stron bd odpowiedni komunikat. Tak w skrócie wyglda sposób dziaania wzorca
MVC. Na podstawie wzorców MVC powstao i wci powstaje wiele frameworków,
czyli szkieletów wyposaonych w biblioteki i rozwizania uatwiajce i przypiesza-
jce programowanie. Przykadem niech bd: CakePHP, Zend Framework czy Sym-
fony. Mona na ten temat dyskutowa, jednak nie jestem fanem korzystania z ogól-
nodostpnych rozwiza i o wiele bardziej ceni sobie te wasne, opracowane w pocie
czoa, ulepszane przy tworzeniu kolejnych projektów. Dlatego wanie specjalnie na
potrzeby naszego projektu przygotowaem prosty framework, na którym bdziemy
tworzy nasz system. Na pocztek przyjrzymy si jego budowie. Nastpnie przele-
dzimy sposób dziaania oraz poznamy jego funkcje.
Budowa frameworka
Framework zbudowany jest z dwóch zasadniczych czci: jdra oraz samej aplikacji.
Jdro frameworka znajduje si w katalogu
core
i jest niezmienne, chyba e wprowadzamy
niezbdne poprawki i unowoczenienia. Sama za aplikacji znajduje si w katalogu
app
.
Katalog
core
:
addons
— przechowuje wszelkie dodatki, biblioteki;
includes
— zawiera plik
startup.php
.
controllers
— kontrolery aplikacji;
models
— modele aplikacji;
wiews
— interfejs aplikacji;
webroot —
skrypty
js
, grafika, style
css
, pliki
Flash
.
1
http://pl.wikipedia.org/wiki/MVC
classes
— przechowuje kluczowe dla dziaania frameworka klasy,
konstruktory i funkcje;
Katalog
app
:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]