[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->F I NPUBLICZNEGOANSESEKTORArzetelne księgi rachunkowebezbłędne sprawozdaniaefektywne zarządzanie finansamiGRUDZIEŃ/2014Temat numeruZwrot nienależnych składekmożliwy tylko przez 5 latUstalając roczny limit podstawywymiaru składek na ubezpieczeniaemerytalne i rentowe, należyuwzględnić oskładkowanyprzychód ubezpieczonego.W przypadku nadpłaty składeki korekty deklaracji ZUS w związkuz przekroczeniem podstawykierownik musi dokonaćodpowiednich zapisów w księgachrachunkowych.Str. 12ISSN:2082–6842AKB 73MODERNIZACJA OGRZEWANIA ZWIĘKSZAWARTOŚĆ BUDYNKUPrzed zbliżającym się okresem zimowym jednostki publicznepowinny zadbać m.in. o sprawność urządzeń grzewczych. Ponoszącwydatki na ich wymianę, trzeba pamiętać, że nie zawsze stanowiąone oddzielny środek trwały.Str. 38JEDNOSTKI MUSZĄ PROWADZIĆ RZETELNE KSIĘGIRACHUNKOWEW przypadku ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lubprowadzenia ksiąg przy użyciu komputera jednostki publicznemogą poprawić pomyłkowy zapis tylko przez wprowadzenie do ksiągnowego dowodu z korektą błędów.Str. 16L I S T O D R E DA KC J IJednostka może złożyć wnioseko zwrot nadpłaconych składekNadpłacone składki na ubezpieczenia społeczne (w tym wypadkowe) oraz fundu-sze zalicza się, na poczet zaległych lub bieżących składek. W przypadku gdy stwierdzononadpłatę w  zakresie składek na ubezpieczenie społeczne, a  płatnik nie złożył wnioskuo jej zwrot, ZUS stosuje przepisy rozporządzenia w sprawie rozliczania składek.Jeżeli jednostka, jako płatnik dokonała stosownych korekt a nadpłata została do-datkowo potwierdzona przez ZUS to na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publiczno-prawne” będzie widniało saldo Wn. Ewidencja księgowań przedstawia sytuację, w którejstwierdzona nadpłata składek ubezpieczeniowych dotyczy bieżącego roku i zostanie roz-liczona również w tym samym roku.W przypadku gdyby nadpłata dotyczyła ubiegłego roku, to prawidłowo należałobyzwrócić się do ZUS o zwrot nadpłaty i przyjąć ją w jednostce na dochody bieżącego rokuw § 970 „Wpływy z różnych dochodów”.Życzęmiłej lekturyLidiaPogodzińskaredaktor prowadzącaLidia PogodzińskaTYLKO DLA PRENUMERATORÓWKolejny e-book z serii to:„Zamknięcie ksiąg rachunkowych JSFP za 2014 r.- sprawdź, jak uniknąć błędów”Już dziś wejdź nawww.serwisrb.pli pobierz bezpłatny e-bookwww.serwisRB.plwww.finansesektorapublicznego.wip.plSPIS TREŚCIW numerzeAktualnościZobowiązania z tytułu ugód, niekiedy trzeba wykazywać w Rb-Z ...........................................................................................................................2EURES zawita do Ochotniczych Hufców Pracy .................................................................................................................................................................2Inkasentem opłaty śmieciowej nie może być właściciel nieruchomości ................................................................................................................3W podstawieVAT należy uwzględnić opłaty za media .................................................................................................................................................4Samorządy przyjmąw depozytwolne środki .................................................................................................................................................................4Rząd chce uprościć postępowaniez dokumentacjąarchiwalnąw jednostkachsamorządowych ................................................................5Terminy składania wnioskówo dotacjedla uczelni będą bardziej realne ..............................................................................................................6Przed organizacją imprezy integracyjnej warto wystąpićo interpretację............................................................................................................6Organy samorządowe przekształcające oddziały przedszkolne dopłacą za adaptację pomieszczeń .........................................................8Jednostki zwolnionez VATnie będą rozliczać podatkuw procedurzeodwróconego obciążenia................................................................9Kierownik USC tylkoz wyższymwykształceniem .........................................................................................................................................................10Będą wyższe dodatki dla najstarszych stażem żołnierzy ...........................................................................................................................................11Pracownicy rzadziej na badaniach wstępnych ...............................................................................................................................................................11Rachunkowość, klasyfikacja, sprawozdawczośćRb-N można sporządzić w formie elektronicznej..........................................................................................................................................................12Jednostki muszą prowadzić rzetelne księgi rachunkowe ..........................................................................................................................................16Zwrot nienależnych składek możliwy tylko przez 5 lat ...............................................................................................................................................28Modernizacja ogrzewania zwiększa wartość budynku ...............................................................................................................................................38Wypłatę zaliczki pracowniczejw walucieobcej należy przeliczyć według kursuz dniapoprzedzającego wypłatę............................43Zaległą wpłatę od podatników organ podatkowy powinien zaksięgować na należność głównąi odsetki............................................44Umorzenie środka trwałego niewprowadzonego do ewidencji należy naliczyć, rozdzielając na poszczególne lata ..........................44Kadry i płaceUprawnienia urlopowe pracownika samorządowego obejmującego funkcję wójta .......................................................................................46Częstotliwość zwoływania komisji socjalnej zależy od uregulowań wewnętrznych........................................................................................46Zwolnienie lekarskie powoduje konieczność rezygnacjiz urlopuokolicznościowego ...................................................................................47PodatkiOdpłatna dostawa niezabudowanej nieruchomości jest zwolnionaz VAT..........................................................................................................48Nabywca nie musi podawać powodu, dla którego żąda duplikatu faktury.........................................................................................................48Wskaźniki i stawki.................................................................................................................................................49Kalendarium...........................................................................................................................................................50Redaktor prowadząca:Lidia PogodzińskaWydawca:Emilia LeśniewskaKoordynator produkcji:Mariusz JezierskiSkład i łamanie:IGAWA Ireneusz GawlińskiProjekt graficzny:Dominika RaczkowskaDrukarnia:MillerISSN:2082–6842Nakład łączny:1300 egz.Prenumerata:Finanse Sektora PublicznegoCentrum Obsługi Klientatel.: 22 518 29 29e-mail: cok@wip.plMasz pytanie? Skontaktuj się z nami:kb@wip.plWydawnictwo Wiedza i Praktykaul. Łotewska 9a, 03-918 WarszawaNIP: 526-19-92-256Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowydla m.st. Warszawy, Sąd GospodarczyXIII Wydział Gospodarczy RejestrowyWysokość kapitału zakładowego: 200.000 złPublikacja „Finanse Sektora Publicznego” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacjiz powołaniem się naźródło.W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w „Finansach Sektora Publicznego”wskazówek, przykładów informacji itp. do konkretnych przypadków.Zdjęcia w numerze: ©www.fotolia.comfinanse sektora publicznegogrudzień 20141A K T UA L N OŚC IZobowiązania z tytułu ugód, niekiedy trzebawykazywać w Rb-ZRozpatrując, czy zobowiązanie związane z ugodąsądową wykazuje się w sprawozdaniu Rb-Z, należysprawdzić, w jaki sposób wpłynęła ona na wymagalnośćzobowiązań – twierdzi Ministerstwo Finansów. Wartorównież zbadać, czy na mocy ugody nie powstanie umowanienazwana, podobna w skutkach do umowy pożyczki.Regionalna Izba Obrachun-kowaw Katowicachwystąpi-ła do Ministerstwa Finansówz prośbą o zajęciestanowiskaw sprawiekonieczności wy-kazywaniaw sprawozdaniu Rb-Z zobo-wiązań wynikającychz zawartychugódsądowych oraz cesji tych wierzytelności.tytułów dłużnych. Do tej kategorii należą:papiery wartościowe, kredyty i pożycz-ki, przyjęte depozyty oraz zobowiązaniawymagalne. Jednostka publiczna, decy-dując, czy daną kwotę powinna wykazaćw sprawozdaniuRb-Z, musi ocenić, czyda się ją zakwalifikować do którejśz wy-mienionych grup.Resort wskazał również, że w omawianejsytuacji należy dokładnie przemyśleć, czyw przypadkuzobowiązań powstałych pozawarciu ugody nie będziemy mieli do czy-nieniaz pożyczką.Do kategorii „kredytyi pożyczki”zalicza się bowiem m.in. zobo-wiązania wynikające z umów nienazwanycho terminiezapłaty dłuższym niż rok, związa-nychz finansowaniemusług, dostaw, robótbudowlanych, które wywołują skutki eko-nomiczne podobne do umowy pożyczkilub kredytu.Ugoda sądowa może stać się więc takąumową nienazwaną, na mocy której jednost-ka będzie mogła potraktować określoną tamkwotę jako pożyczkę, co spowoduje obowią-zek wykazaniajej w sprawozdaniuRb-Z.Tytuły dłużneW odpowiedzi (pismonr DP11/SZK/657/82/2014/RD71713) przedstawi-ciele Departamentu Długu Publicznegow MinisterstwieFinansów wskazali nakonieczność dokładnej analizy każdegorodzaju ugody. To bowiem jej treść,a nienazwa, determinuje to, czy daną katego-rię należy wykazywaćw sprawozdaniu.Rozporządzenie ministra finansóww sprawiesprawozdań jednostek sektorafinansów publicznychw zakresieoperacjifinansowych wskazuje,że w sprawozda-niuRb-Z (w częściA) ujmuje się zobo-wiązania, które można zaliczyć do tzw.Zobowiązania wymagalneZdaniem przedstawicieli ministerstwa –w przypadkuugód sądowych należy zbadać,w jakisposób wpłynęły one na wymagal-ność zobowiązań.W sprawozdaniuRb-Z,w wierszuE4 wykazuje się bowiem jedyniebezsporne zobowiązania, których terminpłatności dla dłużnika minął,a któreniezostały ani przedawnione, ani umorzone.Jeżeli między dłużnikiema wierzycielemzostanie zawarta ugoda, na mocy którejwierzyciel wyznaczy nowy harmonogramspłat, zobowiązanie przestaje być wy-magalnei niewykazuje się go wówczasw sprawozdaniuRb-Z.Podstawa prawna:Rozporządzenie ministra finansów z 28grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowe-go sposobu klasyfikacji tytułów dłuż-nych zaliczanych do państwowego długupublicznego (Dz.U. nr 298, poz. 1767).Rozporządzenie ministra finansówz 4 marca 2010 r. w sprawie spra-wozdań jednostek sektora finansówpublicznych w zakresie operacji finan-sowych (Dz.U. nr 43, poz. 247 ze zm.).oprac. Karol Zawadzkispecjalista ds. finansów publicznychEURES zawita do Ochotniczych Hufców PracyW Ochotniczych Hufcach Pracy pojawią się asystencii doradcy EURES. Jest to związane z nowelizacją ustawyo promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.w ramach sieci EURES.W celuujednolicenia stanowiskzwiązanych z  pośrednictwempracyw ramach sieci EURESw OHP i urzędach pracy propo-nuje się wprowadzić stanowiskoasystentai doradcyEURES. Wymaga-nia co do kwalifikacjii umiejętnościbędą identycznew urzędachpracy orazw OHP.Oznacza to, że w wojewódzkiejkomendzie OHP oraz centrum edukacjii pracymłodzieży do realizacji pośredni-ctwa pracyw ramachsieci EURES zatrud-nieni będą pracownicy na stanowiskachdoradców EURESi asystentówEURES.Doradca EURES będzie musiał posiadać:wykształcenie wyższe oraz spełniaćwymagania określonew procedurachokreślonych przez Komisję Europejską;roczny staż pracyw zakresiepośrednictwapracy lub poradnictwa zawodowego.Rozporządzenie znajduje się na etapieuzgodnień międzyresortowych, ma wejśćw życie1 grudnia 2014 r.Źródło opracowania:projekt rozporządzenia ministra pracyi polityki społecznej z 1 października2014 r. zmieniającego rozporządzeniew sprawie warunków wynagradzania zapracę i przyznawania innych świadczeńzwiązanych z pracą dla pracownikówzatrudnionych w niektórych państwo-wych jednostkach budżetowych.Marta Szostakspecjalista ds. prawa pracy2finanse sektora publicznegogrudzień 2014www.finansesektorapublicznego.wip.plInkasentem opłatyśmieciowejniemoże być właściciel nieruchomościGmina może wyznaczyć zakład budżetowy jako inkasentaopłaty za gospodarowanie odpadami, pod warunkiemże określi jednocześnie wynagrodzenia za inkasoz tego tytułu. Inkasentem nie może być natomiast samwłaściciel nieruchomości.Regionalna Izba Obrachun-kowaw Opoluzajęła stano-wisko w sprawie możliwościupoważnienia dyrektora sa-morządowego zakładu bu-dżetowego do poborui windykacjiopłatyza gospodarowanie odpadami komunal-nymi (pismonr NA.III-0221–26/2014).W omawianej sprawie gmina wyda-ła takie upoważnienie, powoławszy sięna art. 39ust. 4ustawy o samorządziegminnym, zgodniez którym do zała-twiania indywidualnych sprawz zakre-su administracji publicznej rada gminymoże upoważnić m.in. organy jednostekorganizacyjnych.Izba uznała takie działanie za niezgodnez przepisami. Nie można bowiem upo-ważnić do poboru opłaty śmieciowejosoby niebędącej pracownikiem danejjednostki organizacyjnej(w tymprzy-padku urzędu gminy,a niezakładu bu-dżetowego). Świadczyo tymart. 143§ 1Ordynacji podatkowej, do którego odwo-łuje się prawodawcaw ustawie o utrzy-maniu czystościi porządku w gminach.Zgodniez ordynacjąmożliwe jest udzie-lenie przez wójta działającego jako organpodatkowy upoważnienia do wydawaniadecyzji wyłącznie pracownikowi urzędugminy.RIO podkreśliło jednocześnie,że niemaprzeszkód, aby wyznaczyć zakład budże-towy jako inkasenta opłaty śmieciowej napodstawie art. 6lust. 2ustawyo utrzyma-niu czystościi porządku w gminach.Gminamusi jednakw tymprzypadku określić wy-sokość wynagrodzenia za inkaso.Inkasentami opłaty za gospodarowanie od-padami nie mogą być natomiast zarządcynieruchomości ani też spółdzielnie miesz-kaniowe. Takie stanowisko zajął WojewódzkiSąd Administracyjny we Wrocławiuw wy-rokuo sygn.akt II SA/Wr 207/1 Sędziowie4.podkreślili,że skorona zarządcach nieru-chomości wielolokalowych spoczywa obo-wiązek uiszczenia opłaty za gospodarowanieodpadami komunalnymi od nieruchomości,którymi zarządzają (jako na właścicielach),to tym samym podmioty te nie mogą byćwyznaczone inkasentem opłaty. Przyjęcie in-nego rozwiązania doprowadziłoby do tego,że podmiotempłacącymi inkasentembyłbyten sam podmiot, czego przepisy rangi usta-wowej nie dopuszczają.Źródło: www.rio.gov.plW SKRÓCIEUdzielanie informacji publicznejJeżeli nie istniejekonieczność wytworzenia nowych, nieistniejącychdotychczas danych, nie można mówić o przetwa-rzaniu informacji publicznej. W takim przypadkujednostka nie może ograniczać do niej dostępu przezobowiązek wykazania interesu publicznego. Jesttak nawet, jeśli pozyskanie dokumentacji wymagawspółpracy różnych komórek i jest czasochłonne.Taką opinię wydał w ramach realizacji projektu„Dobre prawo-sprawne rządzenie” ekspert współ-pracujący z ministerstwem administracji i cyfryzacji.5,2 mld euro na rozwój wsiSzczegółowe ustale-nia dot. realizacji Umowy Partnerstwa będą możliwepo zakończeniu negocjacji z KE. Z dotychczasowychustaleń wynika,że wydatkina rozwój wsi wyniosą5,2 mld euro – powiedział wiceminister rozwojui infrastruktury Marceli NiezgodaW ramach PolitykiSpójności (za którą odpowiada MIR) 5,2 mld eurozostanie wydatkowane na: rozwój przedsiębior-czości na wsi, w tym na reorientację zawodowąrolników (ok. 1,5 mld euro), na rewitalizację spo-łecznąi infrastrukturalną na wsi (ok. 2 mld euro),na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną i przeciw-powodziową (ok. 1,7 mld euro).MPiPS likwiduje lukę w przepisachPracodawcabędzie mógł jednostronnie zwolnić pracownika, bę-dącego na wypowiedzeniu, z obowiązkuświadczeniapracy. Ale będzie musiał mu za ten okres zapłacić – tak,jakby pracownik normalnie pracował. Przygotowanyprzez resort pracy projekt nowelizacji Kodeksu pracy,oprócz zmian w zakresie umów terminowych, ma takżeuregulować instytucję zwolnienia pracownika z obo-wiązkuświadczeniapracy w okresie wypowiedzenia.Bo chociaż od wielu lat pracodawcy chętnie korzystająz tej możliwości, poruszają się w tej materii niemal„po omacku”, przez co sporo ryzykują.W 2015 odpis na ZFŚS – bez zmianW 2015 r.wysokość odpisu podstawowego na zakładowyfunduszświadczeńsocjalnych będzie zamrożona.Pozostanie więc aktualny wskaźnik obowiązującyw 2014 r. i latach poprzednich – wynika z projektuustawy przyjętej przez rząd. Podstawa wymiaruodpisu podstawowego w 2015 r. pozostanie napoziomie 2.917,14 zł.Uchwały podatkowe 2015 według RIOGminanie może określić w uchwale kto może korzy-stać ze zwolnień podatkowych – przypominaRIO w Warszawie. W przygotowanej instrukcjiRIO przypomina kwoty maksymalnych stawekpodatków i opłat lokalnych oraz stawki podatku odśrodkówtransportowych, a także wymagane przyobliczaniu podatku leśnegośrednieceny skupużytai sprzedaży drewna.Podstawa prawna:Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-nacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U.z 2012 r. poz. 749 ze zm.).Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzy-maniu czystości i porządku w gminach(tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1399ze zm.).Ustawa z 8 marca 1990 r. o samo-rządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U.z 2013 r. poz. 594 ze zm.).oprac. Karol Zawadzkispecjalista ds. finansów publicznychWięcej informacji o zmianach w prawieważnych dla sektora publicznegoznajdą Państwo na portaluBezpłatny dostęp do zasobów portalu mają wszyscy prenumera-torzy miesięcznika„Finanse Sektora Publicznego”.finanse sektora publicznegogrudzień 20143 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl