[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Fotografia cyfrowa.
Autor: Anna Owczarz-Dadan
ISBN: 83-246-0800-1
Format: B5, stron: 344
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Magia fotografii cyfrowej jest coraz potê¿niejsza…
Z mo¿liwoœci cyfrowych aparatów fotograficznych korzysta coraz wiêcej u¿ytkowników.
Sprzêt tanieje, a jakoœæ uzyskiwanych z niego zdjêæ roœnie. Fotografia cyfrowa wkracza
ju¿ nawet tam, gdzie do niedawna niepodzielnie królowa³a tradycyjna celuloidowa
klisza. Dostêpne na rynku aparaty z pe³n¹ automatyk¹ umo¿liwiaj¹ robienie zdjêæ bez
jakiejkolwiek znajomoœci zasad fotografii. Jednak jeœli chcemy, aby nasze zdjêcia by³y
czymœ wiêcej ni¿ tylko efektem „niedzielnego pstrykania”, nale¿y poznaæ mo¿liwoœci
aparatu, regu³y kompozycji i doboru parametrów ekspozycji oraz sposoby poprawiania
nieudanych fotografii w cyfrowej ciemni.
„Fotografia cyfrowa. Kurs. Wydanie II” to kolejna edycja ksi¹¿ki, dziêki której poznasz
wszystkie zagadnienia niezbêdne do tego, aby Twoje zdjêcia wyró¿nia³y siê na tle innych.
Czytaj¹c j¹, dowiesz siê, jak zbudowany jest aparat cyfrowy i jakie mo¿liwoœci oferuje.
Nauczysz siê korzystaæ z programów tematycznych, dobieraæ rêcznie szybkoœæ migawki
i rozmiar przys³ony, zmieniaæ czu³oœæ matrycy i stosowaæ lampê b³yskow¹. Poznasz
zasady kompozycji ujêæ, fotografowania w ró¿nych warunkach i wykonywania zdjêæ
rozmaitych obiektów i tematów. Przeczytasz tak¿e o przenoszeniu zdjêæ do komputera,
katalogowaniu ich i dokonywaniu korekcji za pomoc¹ programu Photoshop CS2.
Budowa aparatu cyfrowego
Kompresja plików w aparacie
Kontrola parametrów ekspozycji
Korzystanie z lampy b³yskowej
Programy tematyczne
Kompozycja ujêæ
Wykorzystywanie œwiat³a zastanego
Fotografowanie ró¿nych tematów
Przenoszenie fotografii do komputera
Podstawowe poprawki w Photoshopie CS2
Korekcja tonalna i barwna
Usuwanie efektu czerwonych oczu
Drukowanie fotografii
Wykorzystaj w pe³ni mo¿liwoœci swojego aparatu i komputera,
tworz¹c z nich prywatne studio i laboratorium fotograficzne
Kurs. Wydanie II
Spis treści
Wstêp ......................................................................................................................................................5
Rozdzia³ 1. Wprowadzenie do fotograi cyfrowej ....................................................................................7
Aparat cyfrowy .......................................................................................................................8
Aparat cyfrowy a analogowy — różnice i podobieństwa ................................................10
Budowa aparatu cyfrowego ................................................................................................18
Kompresja..............................................................................................................................25
Podsumowanie .....................................................................................................................33
Rozdzia³ 2. Funkcje aparatu. W jaki sposób wykorzystaæ ich potencja³? ....................................35
Obiektyw i jego właściwości ...............................................................................................37
Zdjęcia wykonywane z bliska..............................................................................................47
Głębia ostrości ......................................................................................................................53
Kontrolowanie ustawień ekspozycji...................................................................................61
Lampa błyskowa ...................................................................................................................78
Kadrowanie zdjęć .................................................................................................................84
Programy tematyczne aparatu ............................................................................................88
Parametr ISO ........................................................................................................................98
Podsumowanie................................................................................................................... 100
Rozdzia³ 3. Zasady wykonywania zdjêæ ..................................................................................................101
Główny temat zdjęcia........................................................................................................ 102
Kompozycja zdjęcia .......................................................................................................... 106
Inne zasady stosowane podczas wykonywania zdjęć ................................................... 121
Oświetlenie fotografowanej sceny ................................................................................... 122
Tworzenie panoramy ........................................................................................................ 129
Podsumowanie................................................................................................................... 133
 4 Spis treści
Rozdzia³ 4. Popularne tematy fotograi. Jak sobie z nimi poradziæ? ........................................135
Fotografowanie ludzi ........................................................................................................ 136
Fotografowanie dzieci ....................................................................................................... 145
Fotografowanie przyrody ................................................................................................. 150
Fotografowanie zwierząt nie tylko domowych .............................................................. 160
Fotografowanie martwej natury ...................................................................................... 167
Fotografowanie budynków............................................................................................... 171
Fotografowanie wnętrz ..................................................................................................... 175
Fotografowanie potraw ..................................................................................................... 179
Fotografowanie zjawisk meteorologicznych i wykorzystywanie ich w kompozycji
zdjęcia ................................................................................................................................. 187
Fotografowanie ruchu ....................................................................................................... 191
Fotografowanie scen nocnych ......................................................................................... 200
Podsumowanie................................................................................................................... 204
Rozdzia³ 5. Przesy³anie danych z aparatu do komputera ................................................................205
Urządzenia do przesyłania fotograi z aparatu do komputera .................................. 206
Transfer danych do komputera działającego pod kontrolą systemu XP .................... 209
Podsumowanie................................................................................................................... 224
Rozdzia³ 6. Edycja zdjêæ ..................................................................................................................................225
Podstawy pracy z aplikacją Photoshop CS2................................................................... 227
Efekt czerwonych oczu ..................................................................................................... 232
Kadrowanie z zachowaniem proporcji zdjęcia .............................................................. 236
Prostowanie fotograi ....................................................................................................... 241
Korekcja ekspozycji ........................................................................................................... 245
Usuwanie aberracji chromatycznych i szumu ............................................................... 251
Usuwanie z kadru niepożądanych elementów............................................................... 258
Poprawa wyglądu nieba na zdjęciu ................................................................................. 263
Dodawanie ramki do zdjęcia ........................................................................................... 271
Wyostrzanie zdjęcia .......................................................................................................... 274
Tworzenie panoramy ........................................................................................................ 279
Korekcja obrazów RAW ................................................................................................... 284
Podsumowanie................................................................................................................... 308
Rozdzia³ 7. Drukowanie ..................................................................................................................................309
Przygotowanie zdjęcia do wydruku ................................................................................ 310
Ustawienia drukowania .................................................................................................... 317
Wydruk kilku zdjęć w różnych formatach na jednej stronie ....................................... 323
Rodzaje papieru ................................................................................................................. 330
Jak drukować oszczędnie? ................................................................................................ 331
Podsumowanie................................................................................................................... 332
Autorzy zdjêæ ................................................................................................................................333

Fotografowanie ludzi

Fotografowanie dzieci

Fotografowanie przyrody

Fotografowanie zwierz¹t
nie tylko domowych

Fotografowanie martwej
natury

Fotografowaie budynków

Fotografowanie wnêtrz

Fotografowanie potraw

Fotografowanie zjawisk
meteorologicznych i wyko-
rzystywanie ich w kompo-
zycji zdjêcia

Fotografowanie ruchu

Fotografowanie scen
nocnych

Podsumowanie
4
Popularne tematy fotograi.
Jak sobie z nimi poradziæ?
Świat tematów, które mogą stać się treścią zdjęcia, jest niezwykle bogaty. Obezwład-
nia swoją różnorodnością. Sprawia, że znika lęk o przyszłość fotograi. Tak jak w przy-
padku muzyki, stwarza poczucie nieskończoności trwania. Fotograa była, jest i będzie
— źródeł inspiracji nigdy nie zabraknie. W poprzednich rozdziałach zdobyłeś tech-
niczną wiedzę i umiejętności panowania nad aparatem cyfrowym. W niniejszym roz-
dziale nauczysz się wykorzystywać tę wiedzę w konkretnych sytuacjach. Zapewne
jeszcze nieraz sięgniesz po aparat, aby wykonać zdjęcie. Będzie to określona sytu-
acja, która wywoła w Tobie tę potrzebę. Ale czy wówczas będziesz wiedział, w jaki
sposób użyć aparatu, by uzyskać jak najlepszy efekt wizualny i estetyczny? Zapewne
tak. Po lekturze tego rozdziału wszystko stanie się jasne. Znajdziesz tutaj informa-
cje i wskazówki odnośnie tego, w jaki sposób należy fotografować obiekty ożywione
i nieożywione. Poznasz zatem wskazówki odnośnie sposobu, w jaki można przedsta-
wić na zdjęciu człowieka i zwierzę. Nauczysz się wykorzystywać funkcje aparatu do fo-
tografowania krajobrazów, a także budynków i ich wnętrz oraz potraw i produktów
spożywczych. Poznasz tajniki sztuki fotografowania w warunkach nocnych, a także
sposoby uchwycenia na zdjęciu ruchu obiektów. W rozdziale będzie również mowa
o fotografowaniu deszczu, śniegu, burzy itp., a także wykorzystywaniu ich w kompo-
zycji zdjęcia. Jednym słowem, zawarte w rozdziale informacje pozwolą Ci odpowied-
nio wykorzystywać techniki oraz sprzęt do fotografowania różnych obiektów. Pamiętaj
o tym, że każdy temat wymaga od Ciebie indywidualnego podejścia. Niektóre z nich
wymagają cierpliwości, inne znajomości fotografowanego zagadnienia. Fotograa
to trudna, ale pasjonująca sztuka. Poznaj jej tajniki!
 136 Fotografowanie ludzi
Fotografowanie ludzi
Postacie ludzkie są najczęstszym tematem fotograi. Fotograa postaci najczęściej ko-
jarzy się nam z portretem. Jednak należy pamiętać o tym, że portret nie jest jedyną
formą uwieczniania ludzi — są przecież jeszcze akty oraz portrety kreacyjne. Należy
także pamiętać, że istnieją dwa rodzaje fotograi ludzi: zdjęcia pozowane, czyli takie,
w których model współpracuje czynnie z fotografem, oraz zdjęcia tzw. dokumentalne,
czyli takie, w przypadku których nie istnieje scenariusz wydarzeń. W tym drugim
przypadku fotografujący często musi wykazać się cierpliwością, gdyż czeka na wyda-
rzenia i sytuacje, które zdarzają się spontanicznie, bez jego interwencji.
Portrety
W przypadku fotografowania ludzi — mam na myśli zwłaszcza portrety i inne rodzaje
zdjęć pozowanych — bardzo ważną zasadą jest poznanie modela. Aby zrobić dobre
zdjęcia, trzeba dowiedzieć się czegoś więcej o osobie fotografowanej. To bardzo ważne,
gdyż tylko wtedy będziesz mógł odzwierciedlić prawdę o nim, przedstawić go w natu-
ralny sposób. Zdobądź zatem informacje na temat modela. Dowiedz się, czym się zaj-
muje. Przebywając z nim, poznaj charakterystyczne cechy jego osobowości. Pozwoli
Ci to zaplanować temat zdjęcia i określić, które z cech chcesz wydobyć na fotograi.
Następnie zastanów się nad pozą, strojem, za pomocą których cechy staną się jeszcze
bardziej widoczne. Elementami, na które należy także zwrócić uwagę podczas portre-
towania postaci ludzkich, są: zoom optyczny, otoczenie, kąt widzenia aparatu oraz —
co bardzo ważne — oświetlenie.

Zoom optyczny.
Podczas fotografowania w zbliżeniu lub półzbliże-
niu najlepszym wyborem jest zastosowanie zoomu optycznego będą-
cego odpowiednikiem znanego z fotograi tradycyjnej niezbyt długiego
obiektywu wąskokątnego — 85, 135 mm. Obiektywy takie umożliwiają
fotografowanie z większych odległości. Model nie czuje się wówczas przy-
tłoczony obecnością aparatu. Wadą długich obiektywów jest mała głę-
bia ostrości. Należy o tym pamiętać i w razie potrzeby ustawić ostrość
na oku modela znajdującym się bliżej aparatu. Następnie należy spraw-
dzić ostrość całej twarzy. Jeśli większa jej część jest pozbawiona ostrości,
należy zastanowić się nad zastosowaniem dłuższego czasu otwarcia mi-
gawki i mniejszego otworu przesłony. Pomóc może tutaj również usta-
wienie większej czułości.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl