[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Firmowa strona WWW.
Idee, strategia, realizacja
Autor:
ISBN: 978-83-246-2517-8
Format: 158
×
235, stron: 280
Zaplanuj i wprowadŸ w ¿ycie œwietny projekt internetowy!
Cele, strategia, technologia – precyzyjnie okreœl potrzeby i przewiduj skutki
swoich dzia³añ
Internauci, klienci, sponsorzy – uwzglêdnij ich oczekiwania, mo¿liwoœc i zachowania
Dokumentacja projektu, kwestie prawne – nie zaniedbuj formalnoœci:
i tak Ciê dopadn¹!
Przygotowanie i wdro¿enie profesjonalnego projektu internetowego nie polega wy³¹cznie
na za³o¿eniu atrakcyjnej wizualnie strony WWW i biernym oczekiwaniu na spodziewane
zyski. Za tak¹ stron¹, pe³ni¹c¹ rolê wizytówki firmy, musi przecie¿ staæ ca³a strategia,
zwi¹zana z kszta³towaniem wizerunku, interakcj¹ z u¿ytkownikami, budowaniem
spo³ecznoœci internetowej. Tylko w taki sposób nowoczesne przedsiêbiorstwo jest
w stanie dotrzymaæ kroku swoim konkurentom, dowiedzieæ siê, jakie elementy jego
dzia³alnoœci s¹ najbardziej dochodowe, oraz zrozumieæ, co nale¿y zmieniæ, by
usatysfakcjonowaæ klientów. Krótko mówi¹c, ka¿dy firmowy projekt internetowy
wymaga sensownego planowania i aktywnego zarz¹dzania na co dzieñ.
W ksi¹¿ce „Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja” znajdziesz wszystko to,
czego zabrak³o w innych publikacjach dotycz¹cych projektowania serwisów internetowych.
Ide¹ jej autora by³o pokazanie ca³ego procesu powstawania witryny: od wyznaczenia
strategii, przez okreœlenie profilu u¿ytkowników, wybór najlepszej technologii, w³aœciwe
dokumentowanie dzia³añ, a¿ po aspekty prawne. Pawe³ Frankowski nie ogranicza³ siê
przy tym do omówienia okreœlonego rodzaju strony, dlatego te¿ poradnik ten mo¿esz
wykorzystaæ przy tworzeniu wszelkich projektów: blogów i stron firmowych, serwisów
spo³ecznoœciowych, forów i sklepów internetowych, stron produktów i innych.
Cele przyœwiecaj¹ce projektom internetowym
Ró¿ne rodzaje stron internetowych
Budowanie strategii i jej za³o¿enia
Grupy docelowe i sposoby ich okreœlania
Wspó³praca z agencj¹ interaktywn¹
Web 2.0 i 3.0
Wybór technologii dostosowanej do potrzeb
Dokumentacja projektu i zapytania ofertowe
Prototypy oraz specyfikacja strony internetowej
Logotyp i slogan a znaki towarowe
Ochrona konkurencji i prawo autorskie
Regulamin strony internetowej i umowy zwi¹zane z Internetem
Polityka prywatnoœci i ochrona danych osobowych
Wstêp do zarz¹dzania wykonaniem projektu
Profesjonalne podejœcie do projektu internetowego to podstawa sukcesu w sieci!
Spis treci
Wprowadzenie .................................................................................. 7
Rozdzia 1. Cele i strategia .............................................................................. 11
Wprowadzenie ................................................................................................................ 11
Cele przywiecajce projektom internetowym ............................................................... 12
Pani Zosiu, musimy mie stron… ........................................................................... 13
Rodzaj strony a jej cel .............................................................................................. 13
Liczy si powodzenie, ale co to takiego? ................................................................. 19
Strategia i jej zaoenia ................................................................................................... 19
Dopasuj strategi do rynku ....................................................................................... 23
A gdyby si nie udao? ............................................................................................. 25
Rozdzia 2. Ludzie, czyli internauci, klienci i sponsorzy ...................................... 29
Wprowadzenie ................................................................................................................ 29
Jaki jest Polak, kady widzi? .......................................................................................... 30
Grupa docelowa .............................................................................................................. 31
Kobiety ..................................................................................................................... 37
Nastolatki ................................................................................................................. 40
Magia, horoskopy i ich czytelnicy ............................................................................ 42
Pracownicy ............................................................................................................... 42
Zabawki, rodzice, due dzieci i ich dzieci ................................................................ 43
Godziny pracy, weekendy a internauci ..................................................................... 44
Okrelanie grupy docelowej ..................................................................................... 45
Czowiek jako istota spoeczna ................................................................................ 47
User Experience produktu i usugi ........................................................................... 49
User-Centered Design (UCD) .................................................................................. 52
Agencja interaktywna jako partner przy realizacji zaawansowanych projektów ............ 54
Masz klienta na stron WWW — masz problem ............................................................ 57
Sponsor czy Unia, czyli skd bra rodki? ..................................................................... 59
Rozdzia 3. Technologia ................................................................................... 63
Wprowadzenie ................................................................................................................ 63
Web 1.0 .......................................................................................................................... 64
Systemy zarzdzania treci (CMS) ............................................................................... 64
Wprowadzenie .......................................................................................................... 64
Kiedy warto przesi si na CMS-a ........................................................................ 65
Budowa CMS ........................................................................................................... 68
  4
Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja
Zalety CMS-ów ........................................................................................................ 71
Tysice CMS na wiecie, co wybra? ...................................................................... 74
CMS-owy detektyw .................................................................................................. 78
Typy systemów CMS ............................................................................................... 78
Popularne CMS ........................................................................................................ 80
LMS i LCMS .................................................................................................................. 83
Web 2.0 — serwis spoecznociowy, wideo i systemy Wiki .......................................... 87
Serwis spoecznociowy (social networking) ........................................................... 90
Serwisy wideo i VOD ............................................................................................... 92
Wiki .......................................................................................................................... 93
Sklepy internetowe ......................................................................................................... 95
Jak zosta e-sprzedawc? ......................................................................................... 96
Jakie funkcje powinien posiada dobry sklep internetowy? ..................................... 96
Gotowe rozwizania do zastosowania w e-commerce .............................................. 99
Sklepy, porównywarki cen a wyszukiwarki ........................................................... 102
Proces podejmowania decyzji o zakupie ................................................................ 103
Enterprise 2.0 ................................................................................................................ 104
Web 3.0 ........................................................................................................................ 107
Rozdzia 4. Dokumentacja projektu, zapytania, prototypy oraz specyfikacja
strony internetowej ...................................................................... 113
Wprowadzenie .............................................................................................................. 113
Karta projektu ............................................................................................................... 114
Manifest — cele i zaoenia projektu ........................................................................... 115
Harmonogram prac ....................................................................................................... 116
Zapytania ofertowe ....................................................................................................... 117
Typowe bdy ......................................................................................................... 118
O wykonaniu strony internetowej ........................................................................... 120
Specyfikacja strony internetowej .................................................................................. 121
Definicja specyfikacji strony internetowej (SSI) .................................................... 121
Dlaczego specyfikacja jest potrzebna? ................................................................... 121
Dlaczego a dwie specyfikacje? ............................................................................. 122
Jak wyglda, a jak powinna wyglda specyfikacja? ............................................. 122
Raporty ......................................................................................................................... 133
Kama czy nie kama — czyli dylematy project managera ................................. 135
Minimalna zawarto ............................................................................................. 136
Rodzaje raportów ................................................................................................... 136
Prototypowanie, czyli makiety ..................................................................................... 137
Zakoczenie .................................................................................................................. 141
Rozdzia 5. Zagadnienia prawne ..................................................................... 143
Wprowadzenie .............................................................................................................. 143
Domeny i nazwy domenowe .................................................................................. 145
Logotyp i slogan a znaki towarowe ........................................................................ 152
Ochrona konkurencji .............................................................................................. 155
Podstawa prawna dziaania stron urzdowych ....................................................... 156
Prawo autorskie ...................................................................................................... 159
Fotografia na stronie WWW .................................................................................. 180
Dane kontaktowe na stronie ................................................................................... 185
Regulamin strony internetowej ............................................................................... 186
Ochrona danych osobowych ................................................................................... 196
Polityka prywatnoci .............................................................................................. 201
Spis treci
5
Czy moja strona internetowa jest dziennikiem, czy magazynem? .......................... 202
Odpowiedzialno prawna ..................................................................................... 208
Umowy zwizane z internetem ..................................................................................... 212
Umowa dotyczca wykonania strony internetowej ................................................ 214
Umowa cesji domeny ............................................................................................. 220
Umowa NDA — umowa o zachowaniu poufnoci ................................................. 225
Umowa autorska ..................................................................................................... 230
Zastrzeenie prawne ..................................................................................................... 232
Rozdzia 6. Wstp do zarzdzania wykonaniem projektu .................................. 233
Projekt internetowy — wprowadzenie .......................................................................... 233
Zarzdzanie projektem internetowym — porady ................................................... 235
Aplikacje webowe wspierajce zarzdzanie projektami i prac grupow .............. 241
Wnioski ........................................................................................................................ 249
Dodatek A Terminologia ................................................................................ 251
Skorowidz .................................................................................... 265
Rozdzia 1.
Cele i strategia
Niektórzy tak bardzo pamitaj o celu, do którego zmierzaj
— i zapomnieli o ruszeniu z miejsca.
Wadysaw Grzeszczyk —
Parada paradoksów
Wprowadzenie
Zacznijmy do podstaw. Kady nowy projekt internetowy jest procesem, na który ska-
daj si kolejne etapy:
a)
Okrelenie celu.
b)
Opracowanie strategii osignicia celu.
c)
Wskazanie grupy docelowej oraz troska o biecego klienta (internaut).
d)
Zaplanowanie funkcjonalnoci serwisu i wybór technologii.
e)
Projektowanie struktury strony internetowej lub e-usugi.
f)
Prototypowanie.
g)
Przygotowanie projektu graficznego.
h)
Uzupenienie strony treci.
i)
Testowanie strony i korekta zauwaonych bdów.
j)
Uruchomienie strony internetowej lub e-usugi.
k)
Promocja strony w internecie.
l)
Dalsza praca nad ulepszaniem i wzbogacaniem zawartoci strony WWW.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • asael.keep.pl