[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Flex 3.0. Tworzenie
efektownych aplikacji
Autorzy: Juan Sanchez, Andy McIntosh
T³umaczenie: Aleksander Lam¿a
ISBN: 978-83-246-2259-7
Tytu³ orygina³u:
Format: B5, stron: 408
Zachwyæ u¿ytkowników nowym interfejsem!
Jak tworzyæ dynamiczny uk³ad graficzny?
Jak konstruowaæ i obs³ugiwaæ „skórki”?
Jakie mo¿liwoœci daj¹ filtry?
Czy wiesz, na co w pierwszej kolejnoœci zwracaj¹ uwagê przeciêtni u¿ytkownicy Twojej
aplikacji? Je¿eli myœlisz, ¿e na jej mo¿liwoœci, jesteœ w niema³ym b³êdzie! To interfejs
u¿ytkownika jest tym, co wywiera na nich najwiêksze wra¿enie! Najwa¿niejsze, aby
w³aœnie ten element by³ estetyczny, ergonomiczny, dynamiczny oraz funkcjonalny! Musi
byæ tak¿e szybki i wzbudzaæ zazdroœæ innych programistów. Flex to najlepsza odpowiedŸ
na Twoje potrzeby. To niezwyk³e narzêdzie firmy Adobe pozwoli Ci na wygodne
tworzenie aplikacji o du¿ych mo¿liwoœciach i eleganckim wygl¹dzie.
Autorzy ksi¹¿ki „Flex 3.0. Tworzenie efektownych aplikacji” skupiaj¹ swoje si³y na
przekazaniu Ci tajników projektowania atrakcyjnego interfejsu u¿ytkownika. W trakcie
lektury dowiesz siê m. in., jak rozmieszczaæ komponenty, programowaæ obs³ugê „skórek”
czy zapewniaæ atrakcyjny wygl¹d rozmaitym elementom interfejsu. Dowiesz siê tak¿e,
jak dobraæ w³aœciwy krój i rozmiar czcionek oraz wykorzystaæ dostêpne efekty wizualne.
W IV czêœci ksi¹¿ki znajdziesz zbiór æwiczeñ wraz z rozwi¹zaniami – dziêki nim
ugruntujesz i poszerzysz swoj¹ wiedzê. Je¿eli chcesz zachwyciæ u¿ytkowników Twojej
aplikacji nowym interfejsem, to idealna lektura dla Ciebie!
Podstawy Adobe Flex oraz Adobe AIR
Tworzenie dynamicznego uk³adu graficznego
Wykorzystanie arkuszy stylów
Tworzenie „skórek” – rozwi¹zania programowe oraz graficzne
Dostosowanie komponentów wizualnych do Twoich potrzeb
Dobór odpowiednich krojów i rozmiarów czcionek
Zastosowanie filtrów
Wykorzystanie efektów i przejœæ
Integracja z Flashem
Æwiczenia praktyczne (m.in. tworzenie „skórek”, okno czatu, arkusze stylów)
Opanuj mo¿liwoœci Adobe Flex w zakresie tworzenia atrakcyjnego interfejsu u¿ytkownika!
Spis treści
Przedmowa ...................................................................................15
Słowo wstępne .............................................................................17
Podziękowania ..............................................................................21
O autorach ...................................................................................21
Część I Wprowadzenie ....................................................23
1 Bogate aplikacje internetowe .............................................25
Odbiorcy .......................................................................................26
Zawartość ....................................................................................26
Reakcje na działania użytkowników .................................................28
Prezentacja ...................................................................................29
Kolor ......................................................................................29
Ruch .......................................................................................30
Typografia ...............................................................................30
Ikonografia ..............................................................................31
Warstwy i głębia ......................................................................32
Elementy zewnętrzne ................................................................33
Podsumowanie .............................................................................34
2 Adobe Flex i AIR ................................................................35
Framework Flex 3.0 .......................................................................36
Dynamiczny układ graficzny .......................................................36
Rozbudowa wizualnych komponentów ........................................36
Własny wygląd .........................................................................36
Potęga ruchu ...........................................................................37
Budowanie aplikacji we Fleksie ......................................................38
Flex 3 SDK i kompilator MXML-a ...............................................38
Pakiet Adobe Creative Suite ......................................................39
Dystrybuowanie fleksowych aplikacji ..........................................39
Podsumowanie .............................................................................40
6
Spis treści
Część II Framework Flex 3 ..............................................41
3 Dynamiczny układ graficzny ................................................43
Wprowadzenie do układów graficznych we Fleksie ............................44
Automatyczne rozmieszczanie ........................................................45
Układ liniowy ...........................................................................45
Układ wielowymiarowy ..............................................................46
Wypełnienie i luki .....................................................................46
Wykluczanie komponentów z układu automatycznego ..................47
Korzystanie z kontrolki Spacer ..................................................47
Rozmieszczanie bezwzględne .........................................................47
Określanie położenia komponentu
jako współrzędnych kartezjańskich ..........................................48
Określanie położenia komponentu
za pomocą układu z wymuszeniami .........................................49
Zmiana rozmiaru komponentów ......................................................51
Określanie rozmiaru w pikselach ...............................................52
Określanie rozmiaru w procentach .............................................52
Przekazanie zadania określania rozmiaru komponentom .............53
Jak wymuszenia położenia wpływają na rozmiar? ........................53
Korzystanie z przewijania ...............................................................54
Podsumowanie .............................................................................57
4 Style .................................................................................59
Wprowadzenie do właściwości stylów ..............................................59
Dziedziczenie ...........................................................................60
Typy danych i formaty ...............................................................61
Umieszczanie stylów bezpośrednio w kodzie ....................................61
Stosowanie stylów za pomocą CSS ................................................63
Lokalne i zewnętrzne arkusze stylów .........................................63
Selektory CSS .........................................................................64
Różnice między CSS we Fleksie i języku HTML ............................65
Pierwszeństwo stosowania stylów ..................................................66
Praca ze stylami w języku ActionScript ............................................70
Tworzenie widżetów ze stylami ..................................................71
Wykorzystanie klasy StyleManager ............................................72
Definiowanie stylów w widoku Design .............................................73
Widok Design dla CSS ...................................................................76
Motywy .........................................................................................77
Podsumowanie .............................................................................78
5 Skórki — rozwiązania graficzne ..........................................79
Różnice między grafiką bitmapową a wektorową ..............................81
Osadzanie grafiki we Fleksie 3 .......................................................83
Spis treści
7
Stosowanie 9-polowej siatki skalowania ..........................................84
Ustawianie 9-polowej siatki .......................................................85
Konwencje nazewnicze w procesie importowania skórek ..................87
Główne zasady ........................................................................87
Nazywanie selektorów klas .......................................................88
Nazywanie komponentów składowych ........................................88
Korzystanie z kreatora importowania skórek ....................................90
Praca ze skórkami w widoku projektu arkusza CSS ..........................92
Szablony skórek ............................................................................93
Łączenie narzędzi ..........................................................................94
Podsumowanie .............................................................................95
6 Skórki — rozwiązania programowe .....................................97
Wprowadzenie do funkcji rysujących ................................................98
Wyjaśnienie sposobu rysowania obrysów ...................................98
Tworzenie skórki programowej ........................................................99
Wybór klasy bazowej ..............................................................100
Implementowanie interfejsów ..................................................101
Przesłanianie metod ..............................................................102
Miary w skórkach programowych ..................................................104
Podsumowanie ...........................................................................105
7 Komponenty list i nawigacji ..............................................107
Komponenty list ..........................................................................108
Komponenty List, HorizontalList oraz TileList ...........................109
Komponent Tree ....................................................................110
Komponent DataGrid ..............................................................110
Komponent Menu ..................................................................111
Elementy renderujące i edycyjne ...................................................111
Stosowanie elementów renderujących lub edycyjnych
typu drop-in .........................................................................112
Wplatanie elementów renderujących lub edycyjnych ..................113
Tworzenie elementu renderującego
jako osobnego komponentu ..................................................114
Tworzenie elementu renderującego
dla komponentów Tree i Menu ..............................................115
Kontrolki nawigacyjne ..................................................................115
Kontrolka ButtonBar ...............................................................118
Kontrolka ToggleButtonBar .....................................................118
Kontrolka TabBar ...................................................................118
Kontrolka LinkBar ..................................................................119
Kontenery nawigacyjne ................................................................119
Określanie etykiet i ikon ..............................................................122
Wykorzystanie komponentów list w nawigacji .................................122
Podsumowanie ...........................................................................123
8
Spis treści
8 Wskazówki i kursory ........................................................125
Nauka na przykładzie ...................................................................126
Ikony ..........................................................................................127
Wstawianie ikon ....................................................................127
Ustalanie położenia ikon ........................................................128
Ramka aktywnej kontrolki ............................................................129
Podpowiedzi ...............................................................................131
Tworzenie podpowiedzi ...........................................................131
Podpowiedzi związane z błędami .............................................132
Podpowiedzi związane z danymi ..............................................133
Podpowiedzi związane z paskiem przewijania ...........................135
Modyfikowanie stylów i skórek podpowiedzi .............................136
Korzystanie z klasy ToolTipManager ..............................................137
Programistyczne tworzenie podpowiedzi ...................................137
Dostosowanie zależności czasowych i ruchu podpowiedzi ..........138
Kursory ......................................................................................140
Klasa CursorManager .............................................................141
Podsumowanie ...........................................................................142
9 Czcionki i tekst ...............................................................143
Zwróć uwagę na tekst ..................................................................143
Stosowanie czcionek w aplikacji ...................................................144
Czcionki urządzenia ................................................................145
Czcionki systemowe ...............................................................145
Osadzanie czcionek .....................................................................146
Osadzanie lokalnej czcionki ....................................................146
Osadzanie pliku czcionki TTF lub OTF .......................................147
Korzystanie z czcionek osadzonych w pliku SWF ............................147
Zaawansowane ustawienia antyaliasingu ......................................148
Wyznaczenie zakresu znaków do osadzenia ...................................148
Zakres osadzanych znaków w deklaracji @font-face ..................149
Zakres osadzanych znaków we Flashu .....................................149
Praca z czcionkami w widoku projektowania CSS ...........................150
Dbanie o jednolity wygląd tekstu ..................................................151
Praca z tekstem ..........................................................................152
Rozmieszczanie tekstu ...........................................................152
Tekst formatowany znacznikami HTML ..........................................152
Przypisywanie tekstu formatowanego znacznikami HTML .............153
Formatowanie za pomocą znaczników HTML ............................154
Arkusze stylów w HTML ..........................................................156
Podsumowanie ...........................................................................157
[ Pobierz całość w formacie PDF ]