[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Flash MX - interfejs
Twórcy programu umieścili w nim szereg paneli, które mogą być zakotwiczone na ekranie. W zależności od potrzeby mogą być one rozwijane i zwijane. Na poniższej ilustracji widzimy najczęściej używane panele interfejsu:
Panel miksera kolorów
Kontroler animacji
Pasek narzędziowy
Menu główne
Panel narzędziowy
Panel akcji
Obszar roboczy
Panel przebiegu animacji
Pasek stanu
Panel komponentów
Panel próbek kolorów
Panel próbek kolorów
Panel właściwości
Klikając na belce tytułowej panelu możemy go zwinąć lub rozwinąć. Wówczas interfejs może przyjąć wygląd ja na ilustracji obok. Tu zwinęliśmy panel akcji i panel przebiegu animacji. Pozwala to na uwidocznienie w całości obszaru roboczego.
Możemy regulować wielkość widocznej części obszaru roboczego wykorzystując rozwijalne menu
w prawym górnym rogu jego panela:
Przy wyborze opcji Show Frame widoczny jest cały obszar roboczy. Przy pracy z detalami, gdy potrzebujemy powiększyć fragment obszaru, wybieramy 200, 400 lub 800%.
To, które panele lub paski są widoczne lub aktywne, ustalamy wybierając odpowiednie opcje w menu głównym – Window:
ü opcja Toolbars – Main odpowiada za wyświetlanie paska narzędziowego,
ü opcja Toolbars – Status – za wyświetlanie paska stanu,
ü opcja Toolbars – Controler – za wyświetlanie kontrolera animacji,
ü nazwy pozostałych opcji pokrywają się z nazwami paneli.
Jak widać nie wszystkie możliwe panele są widoczne po uruchomieniu programu. Możemy je jednak w każdej chwili uaktywnić
w dowolnym momencie pracy z programem.
Obserwując zatem interfejs programu Flash MX zauważyliśmy dotąd:
ü obszar roboczy, w którym tworzymy animacje w formacie FLA, rysując elementy graficzne za pomocą jego narzędzi,
ü menu główne, którego opcje będziemy omawiać w miarę postępu w pracy z programem,
ü panel narzędziowy (Tools) zawierający wszystkie narzędzia rysunkowe, jakimi dysponuje Flash,
ü pasek narzędziowy, zawierający najczęściej używane opcje menu głównego,
ü kontroler animacji, dzięki któremu możemy oglądać animację w trybie jej edycji,
ü pasek przebiegu animacji (Timeline), w którym definiujemy animację,
ü panel właściwości (Properties), wyświetlający właściwości aktualnie zaznaczonych obiektów,
ü panel akcji (Actions – Frame), za pomocą którego dodajemy interakcje do animacji,
ü panele miksera kolorów (Color Mixer) i próbek kolorów (Color Swatches), za pomocą których możemy tworzyć kolory i gradienty,
ü panel komponentów (Components), w którym znajdziemy komponenty interfejsu graficznego,
ü pasek stanu, na którym w trakcie pracy ukazują się podpowiedzi dotyczące wybieranych opcji menu
i przycisków wybieranych narzędzi.
Flash MX – podstawy rysowania
We Flashu tworzymy grafikę wektorową. Grafika taka ładuje się bardzo szybko oraz jest bezpośrednio skalowana do wymiaru okna przeglądarki, bez utraty jakości prezentowanego obrazu. Każdy kształt składać się może z obwiedni i wypełnienia:
Wypenienie
Obwiednia
Obwiednia składać się może z poszczególnych segmentów, które łączą się tworząc krzywą zamkniętą lub otwartą. Segment to linia prosta lub krzywa rozpięta pomiędzy punktami: początkowym
i końcowym.Wypełnienie natomiast jest to ograniczony obszar, zamalowany kolorem, gradientem lub bitmapą. Obwiednia może się składać tylko z jednego segmentu, bez wyróżnionego początku lub końca (np. okrąg).
Punkty łączenia segmentów
Segmenty
Wypełnienie
Flash MX – panel narzędziowy
Narzędzia rysunkowe znajdziemy w panelu narzędziowym (Tools) na zakładce narzędzi.
Oprócz narzędzi rysunkowych w panelu narzędziowym znajdziemy także narzędzia służące do przesuwania i powiększania widoku na zakładce widoku (View), modyfikatory kolorów na zakładce kolorów (Colors) oraz dodatkowe opcje na zakładce opcji (Options), które pojawiają się po wybraniu jakiegoś narzędzia rysunkowego.
Flash MX – narzędzie linii
Najprostszym narzędziem służącym do rysowania jest narzędzie linii (Line tool), którym tworzymy poszczególne elementy obwiedni. Uaktywnić to narzędzie możemy lewym przyciskiem myszy lub poprzez naciśnięcie klawisza [N].
Aby narysować linię wciskamy lewy klawisz myszki w punkcie początkowym i stale go trzymając przeciągamy kursor do punktu końcowego, po czym puszczamy klawisz myszki.
Znacznie ułatwić pracę może wbudowany mechanizm przyciągania (Snap). Gdy będziemy próbowali narysować linię pionową lub poziomą program rozpozna nasz zamiar i linia zachowa pożądany kierunek. Ponadto gdy w trakcie rysowania przytrzymamy klawisz [SHIFT] program pozwoli nam jedynie na narysowanie linii pionowych, poziomych lub nachylonych pod kątem 45 stopni.
Aby zmienić kolor obwiedni musimy ją najpierw zaznaczyć, wybierając uprzednio narzędzie strzałki (Arrow tool), lub wciskając klawisz [V]. Następnie wybieramy modyfikator koloru obwiedni (Stroke color). Kursor przyjmie wtedy kształt kroplomierza i możemy wybrać odpowiednią próbkę z okna kolorów lub z dowolnego obszaru ekranu. Zaznaczona linia przyjmie wybrany kolor.
Obwiednia posiada trzy właściwości: kolor, grubość oraz styl. Do ich zmiany służy panel właściwości (Properties).
W modyfikatorze stylu obwiedni (Stroke style) mamy do wyboru kilka stylów takich, jak: linia ciągła, kreskowana, kropkowana, itd.
Flash MX – narzędzie linii – cd.
Możemy również zdefiniować własny styl linii, klikając przycisk [Custom…], a następnie definiując styl w oknie definicji stylu obwiedni Stroke style.
Grubość narysowanych linii możemy zmienić korzystając z suwaka modyfikatora grubości obwiedni (Stroke height). Zakres grubości to 0,1 … 10,0.Można też zmienić tę wartość w polu Thickness okna Stroke style.
Działanie modyfikatora koloru obwiedni (Stroke color) poznaliśmy już wcześniej.
Musimy pamiętać, że zanim zmienimy właściwości linii, należy ją wcześniej zaznaczyć.
Flash MX – narzędzie owalu
Kolejnym narzędziem służącym do rysowania jest narzędzie owalu (Oval tool). Uaktywnić je można klikając odpowiednią ikonę w panelu narzędziowym (Tools) lub wciskając klawisz [O]. Aby narysować owal wciskamy lewy klawisz myszy w punkcie początkowym i przeciągamy kursor do punktu końcowego, po czym zwalniamy klawisz myszy. W wyniku tej operacji owal zostaje wpisany w prostokąt, którego przekątną stanowi odcinek łączący punkty: początkowy i końcowy.
Jeśli w trakcie rysowania owalu będziemy prowadzić myszkę mniej więcej pod kątem 45 stopni, począwszy od punktu początkowego, lub przytrzymamy klawisz [SHIFT], to mechanizm pzyciągania spowoduje, że powstanie okrąg (lub koło).
Do ustalenia kolorów służą modyfikatory: koloru obwiedni (Stroke color) oraz koloru wypełnienia (Fill color) na zakładce kolorów w panelu narzędziowym.
Możemy też ustalić kolory w panelu właściwości (Properties), po zaznaczeniu obwiedni oraz wypełnienia.
Owal (lub inną krzywą zamkniętą) możemy wypełnić kolorem lub gradientem:
Wciskając w panelu właściwości (Properties) przycisk [Custom] możemy w oknie Stroke Style zdefiniować pożądany styl obwiedni:
Flash MX – narzędzie prostokąta
Aby narysować prostokąt wybieramy w panelu narzędziowym narzędzie prostokąta (Rectangle tool) lub wciskamy klawisz [R]. Podobnie jak w przypadku owalu, mamy dostępne w zakładce kolorów modyfikatory koloru obwiedni i koloru wypełnienia. Prostokąt rysujemy identycznie jak owal, przy czym jeśli przytrzymamy klawisz [SHIFT] to powstanie kwadrat.
Ponadto po wyborze narzędzia prostokąta na zakładce opcji (Options) w panelu narzędziowym ukaże się opcja zaokrąglenia narożników (Round rectangle radius). Po wyborze tej opcji ukaże się okno Rectangle Settings, gdzie możemy ustalić promień zaokrąglenia narożników prostokąta. Należy to uczynić jeszcze przed narysowaniem tego prostokąta.
Pozostałe własności prostokąta ustalamy, podobnie jak w przypadku owalu, w panylu właściwości (Properties).
Flash MX – narzędzie ołówka
Narzędzie ołówka (Pencil tool) służy do rysowania odręcznego. Można je uaktywnić z panela narzędziowego lub wciskając klawisz [Y]. Rysując ołówkiem tworzymy poszczególne elementy obwiedni.
Narzędzie to posiada trzy różne tryby pracy, których wyboru możemy dokonać po kliknięciu na ikonę opcji trybu pracy ołówka (Pencil mode). Owe tryby pracy to:
1. Tryb prosty (Straighten) – każdą rysowaną krzywą program zamienia na ciąg prostych (odcinków). W tym trybie pracy Flash potrafi także rozpoznawać podstawowe figury geometryczne rysowane przez użytkownika, takie jak okrąg, prostokąt czy trójkąt.
2. Tryb wygładzany (Smooth) – każda narysowana krzywa zostaje wygładzona.
3. Tryb odręczny (Ink) – to, co narysujemy pozostaje bez zmian (mniej więcej).
Jeśli zatem narysujemy „ósemkę”, to efekt zależy od wyboru trybu pracy:
Ćwiczenie.
Spróbuj, wykorzystując narzędzie ołówka w trybie prostym, narysować okrąg, owal, prostokąt i trójkąt. Przekonasz się, że jest to bardzo proste. Następnie spróbuj, w tym samym trybie, narysować sześciokąt foremny ( ). Prawie na pewno otrzymasz okrąg albo owal.
Flash MX – narzędzie pióra
Kolejnym narzędziem jest narzędzie pióra (Pen tool). Uaktywnić je można również wciskając klawisz [P].
Pióro różni się od ołówka tym, że pozwala tworzyć precyzyjne obwiednie (punkt po punkcie). Za jego pomocą możemy narysować dwa rodzaje obwiedni: prostą i krzywą. Narzędzie pióra posiada zarówno modyfikator koloru obwiedni, jak i modyfikator koloru wypełnienia. Wypełnienie powstanie kiedy utworzymy obwiednię zamkniętą.
Aby narysować obwiednię prostą (linię łamaną) po wyborze narzędzia pióra klikamy kolejno na początku obwiedni i kolejno na końcach tworzących ją odcinków. Po kliknięciu w ostatnim punkcie kończymy konstrukcję obwiedni klikając na dowolne narzędzie (oprócz pióra) lub wciskając klawisz [Esc].
Jeśli w trakcie tworzenia obwiedni prostej przytrzymamy klawisz [SHIFT], to program pozwoli nam wyłącznie na rysowanie segmentów poziomych, pionowych lub nachylonych pod kątem 45 stopni.
Jeżeli rysowany segment obwiedni ma być krzywą wówczas klikamy w punkcie początkowym segmentu, lecz nie puszczamy klawisza myszy. Pojawi się pierwszy punkt krzywej, a kursor zmieni się w ikonę grotu strzałki. Przeciągamy myszkę obserwując uchwyty stycznych. Po określeniu kier...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]